Stationer

Bro station 1876-12-15

2010-12-14 14:29 #0 av: [SvenA]

Hur bygden fick sin järnväg förhistoria, byggskede och introduktion Av Lennart Danilesson Ur Boken om Bro utgiven av Bro hembygdsförening år 2001 (hembygd/danielss.htm)

Saxade avsnitt ur artikel

 

.a. järnvägens ekonomi byggdes mycket enkla stationer inför järnvägens öppnande. I en bilaga till styrelseprotokoll 1875-03-19 sägs beträffande stationsbyggnader bl.a.: ”Munktorp, Skultuna, Bålsta, Brogård (obs. benämningen), Kungsängen, Jacobsberg, Spånga hvardera: Stationshus enligt plan incl. vindsrum (sängkammare) slamfärgadt utan brädbeklädnad 6 fots taksprång. Personplattform af grus med stenkant.

Godsmagasin 20 fot 60 fot med 6 fots taksprång af bräder på förband.

Afträde enligt teckning

Uthus 14 fot 28 fot.

Källare endast då det medgifves att lägga den under golfvet.”

 

Efter denna korta redogörelse från tanke till färdig järnväg, vilken bara sporadiskt berör de komplicerade händelsekedjorna, är det så dags för järnvägens invigning 1876-12-12. En sådan händelse var – då liksom nu – en stor begivenhet med kunglig glans – i det här fallet Oscar II. Det högtidliga invigningståget hade flaggprytt lok och en vagn med musikkår i spetsen. Musikkåren spelade allt från Verdi till Strauss och Lumbye. Förutom konungen märktes bland honoratiores SWBJ styrelse, civilminister C.J. Thyselius, friherre Gustaf af Ugglas, greve Sparre och bankdirektör A.O. Wallenberg. Invigningståget gick från Stockholm C kl 08.36, 09.00 lokal tid. (Sverige fick inte normaltid förrän 1879-01-01, då alla ur vid järnvägs- och telegrafstationer skulle ställas om. När Västra Stambanan var klar 1862 användes s.k. järnvägstid, som motsvarade tiden för Göteborgs meridian) med mycket korta uppehåll (ankomst och avgång samma tid) i Sundbyberg, Spånga, Jakobsberg, Kungsängen (09.36) och Bro (09.58). Dagens Nyheter 1878-12-12 refererar färden med bl.a., att vid ”Stäket gafs stor salut från ruinen af erkebiskop Trolles slott och från sebastinfabriken. (Sebastin var ett förr använt sprängämne som 1872 uppfanns av svensken A. Beckman. Det var en blandning av nitroglycerin, natronsalpeter och träkol. Fabriken låg vid Uddnäs). Vid Stäket, Ryssgrafven och Kalmarsandsviken har man tillfälle att beundra vackra utsigter öfver den vidsträckta Mälarfjorden”.

 

 

Läs hela den mycket intressanta historien här

 

http://www.ukforsk.se/hembygd/danielss.htm

 

Anmäl
2010-12-14 15:28 #1 av: Leffe

Mycket intressant

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.