Höghastighetståg
Höghastighetståg är tåg som har en topphastighet av minst 250 km/h (Trafikverkets definition). För att kunna utnyttja sin hastighetspotential krävs höghastighetsbana.
Det är först och främst persontåg som avses med höghastighetståg, men även frakt kan transporteras.
Definitionen av höghastighetståg varierar mellan länder när det gäller topphastighet, ofta mellan 180 km/h och 250 km/h. På sikt kan detta intervall ändras.
När det gäller kraven på höghastighetståg så varierar de mellan operatör och operatör.
Oftast krävs:
- Höghastighetsbana
De nya höghastighetstågen kräver nya banor med betydligt större kurvradier, större effektmatning och planfria korsningar. - Lågt luftmotstånd
Luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten och är en mycket viktig faktor vid hastigheter över 100 km/h. Lägre luftmotstånd erhålles genom strömlinjeformad kropp, inklädda underreden, slät och jämn ytteryta och litet tvärsnitt. - Kraftigare bromssystem
Gärna med återvinning av rörelseenergin (elbroms). - Bättre gångegenskaper
- Tågsätt som kan absorbera rörelseenergin vid en eventuell olycka
Foto !: Peter Christener (Pechristener)" Foto 2: David Monniaux
Källa: Svenska Wikipedia 2010-12-02
"Kina har mutat in framtiden som världens ledande nation när det gäller höghastighetståg."
"… Kina nyligen satt nytt hastighetsrekord med 486,1 km/tim"
Aftonbladet: Kina storsatsar på höghastighetståg
"SJ ska i december besluta om köp av 20 nya höghastighetståg som kan göra 250 kilometer i timmen."
Ny Teknik: SJ miljardsatsar på höghastighetståg
Det låter komiskt när SJ:s ska köpa in höghastighetståg för mycket pengar när det tydligen inte finns pengar att få dagens trafik att fungera.
___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________
Medarbetare på Vilda västern iFokus
Vad ska vi ha dessa höghastighetståg till för mänskligheten är på väg att stressa sönder sig allt ska bara ske allt snabbare och vi blirallt sjukare av all denna stress
Det vore bättre om man sattsade alla dessa pengar på att få det nuvarande systemet att fungera i stället
Det konstiga är att desto fortare det ska gå att åka desto mera problem blir det se vad bra det fungerade förr då vi inte hade så brottom att komma fram till nästa punkt
Nu ska vi nästan vara framme innan vi vet vart vi vill åka
Regeringen är otåliga att nå fram till en politisk överenskommelse om att bygga ut våra stambanor så att de klarar höghastighetstrafik, men det kommer invändningar från många håll, både inom och utom politiken.
Delta gärna i debatten här om höghastighetståg är rätt spår för Sverige.
De vanliga tågen bör fungera först.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag har svårt att se behovet.
Om de byggs så kommer priset på resor att bli så högt att det är billigare med flyg.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Innan SJ var klara med X2-tågen, hann de redan bli omoderna. Och dessutom var det en löjligt liten tidsskillnad i jämförelse med loktågen. Det kostade så mycket mer än vad det smakade.
Från 200 till 250 känns även det lite gammaldags. Vi har ett avlångt land som borde kunna göra banor för högre hastigheter och med färre växlar tycker jag. Men det som gör att jag är emot hela projektet är tågpriserna. De kommer att vara skyhöga. Det ska vara billigt att åka tåg och det blir det inte med denna typ av projekt (och tack vare den idiotiska avregleringen)
Hela folkets järnväg är långt borta.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland