Järnvägslinjer

Orientexpressen

2010-12-31 17:17 #0 av: Leffe

Orientexpressen har väl alla hört talas om. "Mordet på Orientexpressen" är en deckare av Agatha Christie.

En väl känd bok, men Orientexpressen finns i verkligheten också. Numera är Furuviksparken inblandad i Orientexpressen.

Orientexpressen, var från början en tågförbindelse mellan Paris och Istanbul skapad av Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL). Sträckning har ändrats många gånger under åren och flera sträckningar har använt sig av namnet. Även om den ursprungliga Orientexpressen var en vanlig internationell tågförbindelse, så har man alltid tänkt på lite lyxigare resande. Den nuvarande Orientexpressen går mellan Paris och Wien.

Affisch

Orientexpressen hade sin premiärtur 4 oktober 1883 och sträckningen var från Paris (Frankrike) via München (Tyskland) och Wien (Österrike) till Giurgiu (Rumänien). Därifrån fick man åka båt till Ruse (Bulgarien) och sedan tåg till Varna (Bulgarien). Från Varna blev det båt till Istanbul (Turkiet).

1885 kom en annan sträckning där resan avslutades i Istanbul via tåg från Wien till Belgrad och Nis, hästtransport till Plovdiv och sedan tåg till Istanbul.

1889 startades en direktförbindelse till Istanbul.

1930-talet var Orientexpressens höjdpunkt då det fanns tre parallella förbindelser; Orientexpressen, Simplon-Orientexpress och Aarlberg-Orientexpress som gick via Zürich och Innsbruck till Budapest med sovvagnar om resenärerna fortsatte till Bukarest och Aten. Under den perioden fick Orientexpressen ett rykte om komfort och lyx, med sovvagnar som inkluderade fullständig service och restaurangvagnar som var kända för kökets höga kvalitet. Kungligheter, förnäma personer, diplomater, affärsmän och borgare reste med Orientexpressen. Varje tåg hade sovvagnar som gick från Calais till Paris vilket gjorde att tågen gick mellan europakontinentens båda ytterkanter.

1962 slutade Orientexpressen och Arlberg-Orientexpress att köras och den enda förbindelse som återstod var Simplon-Orientexpress. Denna ersattes 1962 av en långsammare sträckning som kallades Direct-Orientexpress och som körde mellan Paris och Belgrad, mellan Paris och Istanbul samt mellan Paris och Aten.

1971 sålde eller leasade de vagnarna till olika nationella järnvägsbolag. 1976 drogs direktförbindelsen mellan Paris och Aten in, och 1977 drogs Direct-Orientexpress in efter den sista resan mellan Paris och Istanbul som ägde rum 19 maj 1977.

En modern sovvagn

Indragningen av Direct-Orientexpress innebar trots allt inte slutet för Orientexpressen. Namnet fortsatte användas för förbindelsen mellan Paris och Budapest samt mellan Paris och Bukarest. Detta fortsatte fram till 2001, då förbindelsen drogs ner till att endast gå mellan Paris och Wien. Den förkortades 2007 till Strasbourg-Wien. Namnet "Orient-Express" avser idag (2008) denna förbindelse. Det är ett vanligt EuroNight nattåg, och tar 10 timmar vilket ansågs mer lagom längd på ett nattåg än de tidigare 14 timmarna. Dessutom hade höghastighetståg införts Paris-Strasbourg kort innan vilket sparar två timmar restid.

Vad har då Furuviksparken utanför Gävle med Orientexpressen att göra? Jo tre av vagnarna från Orientexpressen är uppställda som vandrarhem i Furuviksparken.

Vagnarna i Furuvik


Bild 2 Original uploader was Tobias b köhler
Bild 3 av Ronny Belin
Källa: Svenska Wikipedia 2010-12-31

Anmäl
2010-12-31 18:09 #1 av: ElLobo

Intressant artikel!

 

Anmäl
2010-12-31 20:55 #2 av: Ronny-K

Ja det var kul o intressant läsning.
Orientexpressen i Gävle, vem hade kunnat tro det!

Anmäl
2011-01-02 00:44 #3 av: Ing-Marie

Tänk om man hade fått åka när den var ny.

Anmäl
2011-01-02 13:33 #4 av: JanGBG

Cool En rolig och lärorik artikell,

Håller med Ysterlyster, tänk att få göra det!

Anmäl
2011-01-02 15:01 #5 av: Leffe

Ja det skulle vara kul att få uppleva en sådan resa

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.