Annons:
Etiketterlokomotivlokellokdiesellokånglok
Läst 9636 ggr
ElLobo
2010-12-28 17:26

T44

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sveriges vanligaste diesellok är T44.

lok T44

Foto: från Wikipedia

T44 är Sveriges vanligaste diesellok. Loken har alltid främst använts till godståg samt växling och terminaldragningar, men har även tidvis dragit persontåg.

T44 som kom att byggas i hela 123 exemplar till SJ, och tillverkades 1968-1987. Med undantag av den sista delserien som byggdes av Kalmar Verkstads AB var det Nohab i Trollhättan som var tillverkare. Upp till tre lok kan multipelköras.

Loken är av så kallad dieselektrisk typ, vilket betyder att hjulaxlarna drivs av elektriska banmotorer som matas med ström från en generator som i sin tur drivs av en 12-cylindrig V-ställd tvåtaktsdiesel från General Motors, med beteckningen EMD 12-645E.

Flera lok i serien är även utrustade med radiostyrning (känns igen på antenner på hytten). Styrsändaren, som ofta hängs på magen på lokföraren, möjliggör ensamväxling.

När Statens Järnvägar splittrades 2001 övertog Green Cargo de lok SJ hade. Bolaget har lok stationerade från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. De flesta lok har fortfarande orange eller blå färgsättning från SJ-tiden men ommålning till Green Cargos gröna färg har påbörjats.
Loktypen har också exporterats till Israel.

Loken börjar bli gamla och Green Cargo har beslutat att bygga om 100 lok för att förlänga deras livstid. De ombyggda loken får littera Td. Ombyggnaden kommer bland annat innebära att de blir multipelkörbara med moderniserade Rc-lok, Rd2, och lok ur Traxx-familjen. Den nuvarande tvåtaktsmotorn kommer ersättas med en fyrtaktsmotor vilket kommer att ge lägre bränsleförbrukning och lägre utsläpp. Loken kommer även förberedas för installation av ERTMS.
Till att börja med rustas 62 lok upp vid Bombardiers anläggning i Randers i Danmark.

Fakta:

Längd (över buffert):     15 400 mm
Drivhjulsdiameter:         1030 mm
Startdragkraft:              220 kN
Tjänstevikt:                  76 ton
Effekt:                         1235 kW
Hastighet:                    100 km/h

Källa:

Fakta plockade från Wikipedia 2010-12-28 och Järnväg.net.

Annons:
Leffe
2010-12-28 18:37
ElLobo
2010-12-28 19:15
#2

Ja, de är riktigt imponerande.

ElLobo
2010-12-29 01:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är GreenCargos gröna T44 415 tillsammans med en annan klassiker, GreenCargos Rc1 1325 i Borlänge 2010-06-03.

ElLobo
2010-12-29 01:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och här är den blåmålade GC T44 401, även den i Borlänge 2010-06-03.

JanGBG
2010-12-29 14:17
#5

Tungan ute Snyggt lok

ElLobo
2010-12-29 17:34
#6

En film från YouTube med T44 261 och T44 382 i Haparanda 2008.

Annons:
ElLobo
2010-12-29 17:36
#7

Och här är en film med T44 367 och T44 261 som anländer till Karungi, 2008. Filmen är filmad från förarplatsen.

Ronny-K
2010-12-29 19:35
#8

Fina sekvenser med favoriten. Tack!

Det motorljudet gillar jag!Skrattande

ElLobo
2010-12-29 19:40
#9

Jag hade det på känn! Flört

JanGBG
2010-12-29 22:43
#10

Obestämd Skulle inte ett T44 kunna jobba som snöröjningslok i stället för dom "Musie loken" som man nu tar fram?

Upp till toppen
Annons: