Veckans bild #202: ASEA Ma
Ett kraftfullt ellok som numera enbart används vid godstransporter.
TGOJ:s ASEA Ma404 "Erling D" i Kopparberg, 2011-02-02. Foto: ElLobo.
När Norra stambanan elektrifierades på 1940-talet konstruerades Mg-loken, på grund av att den är mycket brantare och kurvigare än stambanorna i södra Sverige och då behövdes en starkare loktyp.
Typen utvecklades på 1950-talet till Ma, en loktyp som också TGOJ köpte när man elektrifierade sin bana. SJ utnyttjade sina lok fram till och med 1990-talet, varefter TGOJ fick ta över de då överflödiga SJ-loken. Många av loken är fortfarande i drift och loktypen håller på att bli den mest långlivade ellokstypen i Sverige.
När TGOJ skaffade ellok föll valet på bland annat Ma. TGOJ:s lok skiljer sig från SJ:s genom att vara multipelkörbara och att de har runda maskinrumsfönster i stället för fyrkantiga. I övrigt är de identiska.
Efter leveransen av Rc-loken förpassades Ma-loken till att enbart dra godståg. Behovet av Ma-loken minskade så mycket att SJ 1993 överlät loken på TGOJ. Många av loken kom att stå still under 1990-talet men på senare år har användningen ökat igen. Visserligen används en del av loken som reservdelslager men alla de ursprungliga TGOJ-loken och många av SJ-loken rullar fortfarande. I början av 2011 avvecklades TGOJ som bolag och all materiel gick upp i Green Cargo.
Fakta
Tillverkningsår: 1953-1960
Tillverkade: 9 (TGOJ) + 32 (SJ)
Längd (över buffert): 16,8 meter
Drivhjulsdiameter: 1 300 mm
Drivmedel: El 15 kV AC 16,7 Hz
Effekt: 3 960 kW
Största tillåtna hastighet: 105 km/h (TGOJ), 100 km/h (SJ)
Startdragkraft: 325 kN
Tjänstevikt: 105 t (TGOJ), 104,4 t (SJ)
Länk: Wikipedia
Gillade färgerna om inte annat