Green Cargo
Green Cargo är ett statsägt aktiebolag som kör godstransporter med tåg in- och utrikes, och som samarbetar med lastbilsåkerier och erbjuder lastbilstransporter till och från järnvägen.
Green Cargo AB är ett aktiebolag ägt av svenska staten. Det är ett logistikföretag som kör godstransporter med tåg in- och utrikes (utrikes i samarbete med utländska partners). Green Cargo samarbetar med ca 200 lastbilsåkerier och erbjuder lastbilstransporter till och från järnvägen.
Green Cargo AB bildades vid bolagiseringen av Statens Järnvägar den 1 januari 2001. Föregångaren SJ Gods gick med mångmiljonförluster och hade problem med punktlighet och säkerhet. Sedan Green Cargo bildades har ett omfattande kvalitets- och säkerhetsarbete lett till halverade olyckskostnader och höjd punktlighet. Sedan 2006 uppnår Green Cargos järnvägstrafik en punktlighet till kund på ca 95 procent inom utlovad timme. Green Cargo levererade vinst första gången 2004 och därefter ökade lönsamheten årligen fram till finanskrisen och lågkonjunkturen som från oktober 2008 sänkte godsvolymerna påtagligt för kunderna inom exempelvis stål- och fordonsindustrin.
Foto: Peter Lydén.
Green Cargos lokförare kör nästan 500 godståg per dygn i Sverige. Istället för över 12 000 lastbilstransporter extra på våra vägar har det svenska näringslivet valt att sköta 30 procent av sina inrikestransporter med godståg.
Enbart Green Cargos nästan 500 godståg varje dygn motsvarar en kö med lastbilar som är över 30 mil lång. Med Green Cargos 30 godståg till och från kontinenten varje dygn slipper Europas motorvägar en lastbilskö på 2 mil. Det kan vara en anledning till att EU-kommissionen vill se mer järnvägstransporter i framtidens Europa.
Godsvagnarna i Green Cargos tåg rullar tillsammans 35 varv runt jorden – varje dygn.
Foto: Mats Hollander.
Företagsfakta
VD: Mikael Stöhr
Ägare: Svenska staten genom Finansdepartementet
Styrelseordförande: Håkan Buskhe
Organisationsnummer: 556119-6436
Omsättning 2011: 6 428 miljoner kronor
Resultat efter finansnetto 2011: 26 miljoner kronor
Medelantal anställda: Cirka 2 800 (inkl. dotterbolag)
Dotterbolag: Green Cargo Logistics AB, NTR AB (Nordisk Transport Rail AB), Hallsbergs Terminal AB
Intressebolag: DB Schenker Rail Scandinavia A/S
Volymer, bruttotonkm: 25,3 miljarder
Lok: 465, varav 263 ellok och 202 diesellok
Vagnar: 5 900 st
Lastbil: Samarbete med 200 externa åkerier
Tredjepartslogistik: 13 enheter placerade i Stockholm, Norrköping, Göteborg, Helsingborg och Köpenhamn
Lageryta: 260 000 kvm
Geografisk spridning: Green Cargos nätverk täcker hela landet och med partners nås övriga Europa
Länkar:
Ett stort välkänt företag
600 jobb bort på Green Cargo
Det statsägda transportföretaget Green Cargo hårdbantar fram till 2016. Personalstyrkan ska minskas med 25 procent. Av 2300 tjänster ska 600 bort.
En fjärdedel av Green Cargos anställda får gå
En fjärdedel av Green Cargos 2 600 anställda ska bort till 2016.
Green Cargo nådde 95 procents punktlighet 2013
Godstågsbolaget Green Cargo nådde 95 procents punktlighet till kund för helåret 2013. Trots att året inleddes med mycket snö och kyla och avslutades med stormar uppmättes samma höga punktlighet som 2012. Green Cargo befäster sin ställning som Sveriges punktligaste godstågsbolag.
Green Cargo stänger tre stationer
Green Cargo rationaliserar - det drabbar bland annat tre stationer i Norrbotten.
Intressant artikel, numer så klagar Green Cargo på att rälsen är för dåligt underhållen.
Jo underhållet e visst under all kritik enligt va lokförarna säjer, å dom om nån bör ju veta, d blir så när aktieportföljer ska fyllas i första hand,d e ju samma me väghållningen åxå.
68 kan få gå från Green Cargo i Borlänge
Green Cargo minskar personalstyrkan.
Borlänge är en av de orter i landet som drabbas hårdast.
68 personer berörs.
Länk: 68 kan få gå från Green Cargo i Borlänge
Green Cargo vill minska med 68 i Borlänge
Antalet Green Cargo-anställda i Borlänge ska minskas från med närmare 70 personer.
Det skriver företaget i ett pressmeddelande på onsdagen.
Besvikelse och kritik på kontoret
Representanter från SEKO är kritiska till hur företaget skött informationen om sparpaketet.
För somliga innebär beskedet att de sägs upp från Green Cargo för andra gången.
Green Cargo drar ner i Malmö
Green Cargo skär ned med 117 tjänster i Malmö, inom ramen för det varsel om uppsägningar som lades i januari, rapporterar sydsvenskan.se.
Så många tvingas lämna Green Cargo
Green Cargo varslade om en övertalighet på 68 personer i Borlänge.
Förhandlingar har genomförts.
10-15 personer blir uppsagda.
Green Cargo tar strid för stål- och kopparpendeln
Green Cargo tar strid för SSAB:s stålpendel och Bolidens koppartåg efter att Trafikverjket bryter löften om spårunderbyte.
Green Cargo nådde 95 procents punktlighet 2014
Godstågsbolaget Green Cargo nådde 95 procents punktlighet till kund för helåret 2014. Året har bjudit milda vintermånader men en sommar med nedrivna kontaktledningar och kraftiga åskväder som gett störningar i signalsystemen. Trots detta uppmättes samma höga punktlighet som 2012 och 2013.
Direktlinjen Belgium Direct är nu invigd av Green Cargo och B Logistics
Nu är direktlinjen Belgium Direct invigd av Green Cargo och B Logistics. Det är en järnvägslösning som har fått ett gott välkomnande i både Sverige och Belgien.
Green Cargo flyttar huvudkontor till Hallsberg – samtidigt försvinner 60 tjänster
Green Cargo vill effektivisera sin verksamhet. Nu flyttar företaget sitt huvudkontor till Hallsberg.
Men 60 tjänster väntas försvinna i effektiviseringen.
Boliden förlänger avtal med Green Cargo
Boliden har förlängt sitt avtal med Green Cargo som nu även i fortsättningen får köra Aitikpendeln och Kopparpendeln.
http://norran.se/affarsliv/boliden-forlanger-avtal-med-green-cargo-771464
Den positiva trenden för Green Cargo med ökade transportvolymer fortsätter även under fjärde kvartalet, men effekterna från den pågående pandemin covid-19 är fortsatt tydliga och påverkar bolagets resultat negativt för helåret 2020. Rörelseresultatet under sista kvartalet uppgick till –38 (–52) miljoner kronor. För perioden januari–december uppgick rörelseresultatet till –222 miljoner kronor, vilket kan jämföras med –111 föregående år. Nettoomsättningen minskade med drygt en procent och uppgick till 4 040 (4 096)miljoner kronor.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210210/11459/forlusterna-minskar-green-cargo
Green Cargo, grundades för två decennier sedan med målet att stärka Sveriges konkurrenskraft som en attraktiv järnvägstransportör. Green Cargo har för närvarande 1 800 anställda som i sina yrkesroller bidrar utveckling och skapandet av ett hållbart och välfungerande godstransportsystem.
Det statligt ägda Statens Järnvägar, som går tillbaka till mitten av 1800-talet, genomgick en dramatisk förändring den 1 januari 2001. Hela den kommersiella järnvägsmarknaden delades upp och sju företag bildades: Green Cargo, SJ, Euromaint, Train Tech Engineering Unigrid, Jernhusen samt Trafficare.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210305/11583/green-cargo-fyller-20-ar
Det framgångsrika samarbetet mellan Green Cargo och Vallviks Bruk för transporter av rundvirke från Malungsfors i Malung-Sälens kommun till massabruket i Vallvik har resulterat i en förlängning av nuvarande avtal. Samarbetet inleddes 2018 med tågtransporter från Mora och under 2019 fortsatte dessa från den nyöppnade virkesterminalen i Malungsfors.
Green Cargo gör ett svagt inledande kvartal främst orsakat av utmanande vinterförhållanden i norra Sverige med produktionsstörningar, intäktsbortfall och ökade underhållskostnader som en direkt följd av detta. Rörelseresultatet uppgick till minus 79 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 70 miljoner kronor under samma period föregående år. Nettoomsättningen minskade med drygt 4 procent och uppgick till 1 040 (1 087) miljoner kronor. Under slutet av kvartalet ser vi dock en tydlig återhämtning med ökade volymer inom samtliga segment.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210429/11845/aterhamtning-med-okade-volymer-green-cargo
Ett nytt avtal med Holmen Skog borgar för Green Cargos investering i marknadens mest effektiva timmervagn. Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20211011/12556/green-cargos-lnserar-ny-effektiv-timmervagn
Green Cargos tredje kvartal 2021 uppvisar en fortsatt positiv resultatutveckling. Rörelseresultatet uppgick till 42 MSEK, vilket kan jämföras med –37 MSEK under samma period föregående år. Nettoomsättningen ökade med drygt 4 procent och uppgick till 1 003 (964) MSEK. Det underliggande resultatet påverkas positivt av en fortsatt god kostnadskontroll i kombination med en hög efterfrågan, inte minst inom branschsegmentet Stål & Kemi.
Camilla Morin är utsedd till ny säkerhetschef på Green Cargo och tillträdde tjänsten den 1 november. Camilla kommer närmast från en roll som HR-strateg på Green Cargo men har lång erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsledning i olika former och roller inom både järnvägs- och flygbranschen.
https://www.mynewsdesk.com/se/greencargo/pressreleases/camilla-morin-ny-saekerhetschef-paa-green-cargo-3141332
Vagnsappen är ett av stegen i Green Cargos digitaliseringsresa. Syftet med framtagandet av appen har varit att ersätta handdatorn och samtidigt utveckla en lösning som är supporterad både för hård- och mjukvara, är framtidssäkrad samt utvecklingsbar. Fördelen med vagnsappen är att den underlättar, moderniserar och effektiviserar hela arbetskedjan och gör det möjligt att fylla på med fler funktioner.
https://www.mynewsdesk.com/se/greencargo/news/green-cargo-lanserar-vagnsappen-med-medarbetaren-och-kunden-i-fokus-436902
Den två minuter långa filmen beskriver godstrafiken på järnväg som en nyckelfaktor för att lösa EU:s nuvarande klimat- och samhällsutmaningar och visar de fem huvudsakliga beståndsdelar som ska moderniseras under de kommande åren. Konkret handlar det om digitalisering av alla processer och kapacitetshantering, ERTMS, autonoma tåg och digitala automatkoppel. Syftet med åtgärderna är att skapa en enda gränslös, snabb, enkel och flexibel logistisk ryggrad i Europa som kommer att gynna alla dess invånare.
Tågtrafikens utveckling de senaste 20 åren har skapat kapacitetsbrist på Västra och Södra stambanan som utgör en hämsko för det transportberoende näringslivet i Sverige. I den nya infrastrukturrapporten Bygg Framtiden pekar Green Cargo ut tre snabba åtgärder som är helt centrala för godsets framkomlighet i det befintliga järnvägssystemet och därigenom konkurrenskraften för svenskt näringsliv. Att färdigställa dessa objekt snabbt ger betydande samhällsekonomiska vinster och minskade utsläpp.
Den 1 januari 2022 bildades en ny enhet inom Network Management – Rundvirkeslogistik. Syftet med den nya enheten är dels att på ett bättre sätt kunna möta rundvirkeskundernas krav och önskemål, men också att öka tillväxten och stärka lönsamheten inom segmentet. Chef för den nya enheten är Madelene Askeblad.
https://www.mynewsdesk.com/se/greencargo/pressreleases/rundvirkeslogistik-ny-enhet-inom-network-management-3157622
Med två nya inrikes direktlinjer från Trelleborg och Göteborg fångar Green Cargo upp den ökande intermodala trafiken som kommer in till hamnarna i Syd- och Västsverige för vidare färd på järnväg upp mot Mälarregionen. Med linjerna skapas en hög avgångsfrekvens, snabb transportledtid och punktlighet för kunderna inom Green Cargos nätverk.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20220218/13086/green-cargo-oppnar-tva-nya-inrikes-direktlinjer
Väl fungerande infrastruktur och hållbara transporter för näringslivets konkurrenskraft och för Sverige som nation – väl formulerat i den nationella godstransportstrategin – är utgångspunkten för Green Cargos remissyttrande över Trafikverkets förslag till nationell plan. Green Cargo anser att förslaget i delar är bra och utförligt. I vårt remissvar kommer vi att fokusera på ett antal för företaget viktiga områden som vi anser inte är tillräckligt belysta. Av dessa områden vill vi särskilt lyfta fram följande sex:
https://www.mynewsdesk.com/se/greencargo/news/green-cargos-remissvar-paa-trafikverkets-foerslag-till-nationell-plan-443151