2012-08-25 23:41 #0 av: Leffe

En järnväg som är byggd i stor lutning är ibland utformad som kuggstångsbana och vagnarna driver sig själva uppför bergssluttningen.


Schneeberg cog railway ånglok medlutande panna på plant spår

En kuggstång är utlagd mellan skenorna, där vagnens drivanordning får fäste. Vagnen klarar på det sättet brantare stigning än utan kuggstång. Till skillnad mot kabeldrivna bergbanor så är trafikeringen betydligt mer flexibel. Banan kan också göras betydligt längre än vid kabeldrift och den kan dras vidare på plan mark utan kuggstång.

Det finns kuggstångsbanor som är kombinationer mellan kuggstångsdrift och adhesionsdrift och banor som enbart har drivning på kuggstången.

Den första kuggstångsbanan var Middleton Railway mellan Middleton och Leeds i West Yorkshire , England 1812.


Rittnerbahn tidigt elektriskt kuggstångslok och vagn

Det finns kuggstångsbanor bland annat i Angola, Argentina, Australien, Österrike, Schweiz, Brasilien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern och USA.

Foto 1: Användare: Robbe för tyngdpunkten järnvägen i Puchberg / Schneeberg, Österrike. Denna fil är licensierad under Creative Commons Erkännande-Dela Lika 3.0 Unported -licens
Källa: Svenska Wikipedia 2012-08-25