Annons:
Etikettövrigt
Läst 3731 ggr
Leffe
2/9/13, 6:55 PM

Dal - Västra Värmlands Järnväg och Fryksdalsbanan

Huvudrollen innehas av det svenska ångloket E2, men även persontrafikens rälsbussar figurerar.

Filmomslaget

Det är Staffan Mörling som visar tåget som ett levande inslag i landskapet. Han filmade i sista sekunden för Skillingmarksbanan upphörde i slutet av maj 1961 och 1962 blev sista året som godstågen gick med ånga på den fagra Fryksdalsbanan. I en scen efter Bengtsfors ses Lelångenbanans smalspår, parallellt med DVVJ.

Speltid cirka 30 min.

Källa: Trafik-Nostalgiska Förlaget

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
ElLobo
2/19/13, 5:44 PM
#2

Det är tur att det finns personer som dokumenterar saker innan de försvinner.

[Göstage]
2/8/19, 9:14 PM
#3

Fryksdalsbanan, som ofta omnämns som Sveriges vackraste järnvägssträckning, brottas med problem av olika slag. Vid en kontroll från Trafikverket upptäcktes 72 fel, varav några måste åtgärdas omgående, så tågen kommer att ersättas av buss när arbeten sker i närtid.

Nu verkar man i alla fall ha beslutat att rusta upp banan.

"Fryksdalsbanan som ägs av staten har länge kantats av problem och flera åtgärder krävs för att rusta upp banan. Bland annat kommer man att byta den osvetsade rälsen till en ny svetsad räls för att minimera risken för solkurvor som var ett av de stora problemen sommaren 2018.

Ett annan upprustning som är viktig för tågbanans utveckling är en elektrifiering. I dag körs dieseltåg. – Det finns flera skäl till att det vore bra om vi elektrifierade Fryksdalsbanan, delvis miljön men också att få fördelar vid framtida upphandlingar. Sen kan vi även använda samma sorts fordon till alla sträckor, vilket vore en fördel. I dag kan vi inte köra ett tåg som går till Arvika till Sunne till exempel, säger Tomas Riste."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/riste-s-det-handlar-om-en-overlevnadsfraga

Upp till toppen
Annons: