Annons:
Etikettjärnvägslinjer
Läst 1518 ggr
ElLobo
8/14/11, 11:12 AM

Ostkustbanan

Kräver att Ostkustbanan byggs ut snarast möjligt

”Ostkustbanan måste ges högre prioritet i Trafikverkets förslag till järnvägsinvesteringar för åren 2012–2021.”

Det skriver Gävleborgs landshövding Barbro Holmberg i ett gemensamt utspel med flera andra från berörda regioner.

Länk: Kräver att Ostkustbanan byggs ut snarast möjligt

Annons:
Leffe
8/17/11, 12:18 PM
Farwuq
8/24/11, 11:10 AM
#2

Ja Ostkustbanan har varit lite eftrsatt, det skulle behövas dubbelspår och linjerätningar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ElLobo
3/19/17, 3:27 PM
#3

Ny miljonsatsning ska avlasta Ostkustbanan

Skanska bygger järnväg i Dingersjö, Sundsvall, för 320 miljoner kronor.

http://www.building-supply.se/article/view/383778/ny_miljonsatsning_ska_avlasta_ostkustbanan

Farwuq
3/20/17, 3:03 AM
#4

3 km? Det var inte mycket.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Jimmy.L]
4/6/18, 8:41 AM
#5

Regeringen har beslutat att tillstyrka elva projektansökningar om medfinansiering från EU. Det handlar bland annat om två etapper på Nya Ostkustbanan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/regeringen-soker-eu-pengar-till-dubbelspar-pa-ostkustbanan

[Jimmy.L]
1/21/21, 8:58 PM
#6

Trafikverket planerar för fortsatt stora investeringar i järnvägen. Två spår längs Ostkustbanan har länge stått på önskelistan för kommunerna mellan Gävle och Härnösand. Projektet Dingersjö mötesstation, som ska stå färdigt nästa år, är en första länk i upprustningen med ett nytt dubbelspår på en 2,5 kilometer lång sträcka mellan Njurundabommen och Nolby. Det rapporterar tidningen Byggplats som citeras av Trafikverket.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210121/11341/nytt-dubbelspar-till-sundsvalls-centralstation

Trafikverket planerar för fortsatt stora investeringar i järnvägen. Två spår längs Ostkustbanan har länge stått på önskelistan för kommunerna mellan Gävle och Härnösand. Projektet Dingersjö mötesstation, som ska stå färdigt nästa år, är en första länk i upprustningen med ett nytt dubbelspår på en 2,5 kilometer lång sträcka mellan Njurundabommen och Nolby. Det rapporterar tidningen Byggplats som citeras av Trafikverket. Nästa etapp tar vid i Dingersjö och handlar om ett nytt dubbelspår in till Sundsvalls centralstation, en sträcka på cirka 14 kilometer.
Annons:
[Jimmy.L]
3/22/21, 11:46 AM
#7

Järnvägen mellan Gävle och Söderhamn får en rejäl upprustning i höst. Ett nytt spår och moderna växlar med värme och snöskydd ger en mer stabil och punktlig järnväg. När det är klart går tågen tystare, bullret minskar och komforten ökar för resenärerna.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210322/11657/nu-ska-jarnvagen-mellan-gavle-och-soderhamn-upprustas

Järnvägen mellan Gävle och Söderhamn får en rejäl upprustning i höst. Ett nytt spår och moderna växlar med värme och snöskydd ger en mer stabil och punktlig järnväg. När det är klart går tågen tystare, bullret minskar och komforten ökar för resenärerna. – Vi vill att framkomligheten för gods- och persontåg ska vara god så att fler väljer järnvägen som transportväg. Det är det mest klimatsmarta transportmedlet och det är även mycket trafiksäkert, säger Adam Larsson, projektledare på Trafikverket.
[Jimmy.L]
4/8/21, 7:03 AM
#8

Hur ska den nya dubbelspåriga Ostkustbanan dras norr om Gnarp i Gävleborgs län? Trafikverkets förslag är nu ute på remiss.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/forslag-pa-nytt-dubbelspar-norr-om-gnarp

Hur ska den nya dubbelspåriga Ostkustbanan dras norr om Gnarp i Gävleborgs län? Trafikverkets förslag är nu ute på remiss.
[Jimmy.L]
4/29/21, 4:44 PM
#9

Inför den stora upprustningen av järnvägen mellan Gävle och Söderhamn i höst anländer nu rälsen. 125 000 meter räls, 105 000 sliprar och sex moderna växlar med värme och snöskydd ska skapa ett nytt spår som ger en mer stabil och punktlig järnväg. Järnvägsspåret på Ostkustbanan mellan Gävle och Söderhamn är drygt 40 år gammalt. Inför det stora spårbytet i höst transporteras nu drygt 125 000 meter ny räls till järnvägssträckan. Rälerna, som är 420 meter långa, anländer med ett 650 meter långt tåg, och de placeras direkt bredvid det nuvarande spåret. Leveranserna sker nattetid, cirka en gång i veckan, fram till midsommar.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210429/11841/nu-ska-jarnvagen-mellan-gavle-och-soderhamn-rustas-upp

Inför den stora upprustningen av järnvägen mellan Gävle och Söderhamn i höst anländer nu rälsen. 125 000 meter räls, 105 000 sliprar och sex moderna växlar med värme och snöskydd ska skapa ett nytt spår som ger en mer stabil och punktlig järnväg. Järnvägsspåret på Ostkustbanan mellan Gävle och Söderhamn är drygt 40 år gammalt. Inför det stora spårbytet i höst transporteras nu drygt 125 000 meter ny räls till järnvägssträckan. Rälerna, som är 420 meter långa, anländer med ett 650 meter långt tåg, och de placeras direkt bredvid det nuvarande spåret.
[Jimmy.L]
5/21/21, 7:02 AM
#10

Dubbelspår och bredband är avgörande för Gävleborgs fortsatta utveckling, uppger regionens utvecklingsdirektör.

https://sverigesradio.se/artikel/dubbelsparet-ska-ta-gavleborg-in-i-framtiden

Dubbelspår och bredband är avgörande för Gävleborgs fortsatta utveckling, uppger regionens utvecklingsdirektör. Söderhamns kommun drar samma slutsats ...
[Jimmy.L]
6/2/21, 12:03 PM
#11

Nu kan persontågen köra snabbare och tätare mellan Gävle och Söderhamn. Efter en stor upprustning kan de långsamma godstågen köra en annan väg inåt landet, vilket ger mer utrymme för persontågen.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210602/11996/tatare-tagtrafik-mellan-gavle-och-soderhamn

Nu kan persontågen köra snabbare och tätare mellan Gävle och Söderhamn. Efter en stor upprustning kan de långsamma godstågen köra en annan väg inåt landet, vilket ger mer utrymme för persontågen.
[Jimmy.L]
7/26/21, 1:13 PM
#12

Ett intensivt arbete startar nu med att lägga ett nytt järnvägsspår på Ostkustbanan mellan Gävle och Söderhamn. Det 40 år gamla spåret har gjort sitt och nu är det äntligen dags för en ordentlig upprustning. Förutom sex mil nytt spår blir det även flera nya, moderna växlar med värme och snöskydd. Resultatet kommer att bli en mer stabil och punktlig järnväg där tågen går tystare och komforten för resenärerna ökar.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210726/12213/nu-startar-sparbytet-gavle-soderhamn

Ett intensivt arbete startar nu med att lägga ett nytt järnvägsspår på Ostkustbanan mellan Gävle och Söderhamn. Det 40 år gamla spåret har gjort sitt och nu är det äntligen dags för en ordentlig upprustning. Förutom sex mil nytt spår blir det även flera nya, moderna växlar med värme och snöskydd. Resultatet kommer att bli en mer stabil och punktlig järnväg där tågen går tystare och komforten för resenärerna ökar.
[Jimmy.L]
8/20/21, 2:54 PM
#13

Det kraftiga regnfallet i Dalarna och Gävleborg har påverkat både vägar och järnvägar. Trafikverket har nu börjat inspektera och åtgärda skador på vägar och järnvägar. Järnvägen har till viss del samma utmaningar som vägsidan, med broar, höga bankar och tunnlar som sårbara punkter vad gäller trafikpåverkan och återställningskostnad.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210820/12274/ostkustbanan-oversvammad-i-gavle-efter-skyfall

Det kraftiga regnfallet i Dalarna och Gävleborg har påverkat både vägar och järnvägar. Trafikverket har nu börjat inspektera och åtgärda skador på vägar och järnvägar. Järnvägen har till viss del samma utmaningar som vägsidan, med broar, höga bankar och tunnlar som sårbara punkter vad gäller trafikpåverkan och återställningskostnad.
Annons:
[Jimmy.L]
11/21/21, 7:21 AM
#14

På måndag börjar tågen rulla igen på Ostkustbanan mellan Gävle och Söderhamn. Under fyra månader har sex mil spår bytts med flera nya moderna växlar med värme och snöskydd.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/upprustningen-av-jarnvagen-mellan-gavle-och-soderhamn-klar

På måndag börjar tågen rulla igen på Ostkustbanan mellan Gävle och Söderhamn. Under fyra månader har sex mil spår bytts med flera nya moderna växlar med värme och snöskydd.
[Jimmy.L]
1/8/22, 8:03 AM
#15

Höstens upprustning av Ostkustbanan mellan Gävle och Söderhamn har gjort resan på sträckan tystare och bekvämare.
Men den största vinsten är att en robustare järnväg med punktligare tåg, säger Johnny Olofsson, trafikutvecklingschef på X-trafik.

https://sverigesradio.se/artikel/punktligare-x-tag-med-nytt-spar-jatteviktigt-for-oss

Höstens upprustning av Ostkustbanan mellan Gävle och Söderhamn har gjort resan på sträckan tystare och bekvämare. Men den största vinsten är att en robustare ...
[Jimmy.L]
1/23/22, 7:38 AM
#16

I samband med att dubbelspår ska byggas längs med Ostkustbanan kommer många nuvarande tågstationer att påverkas. I Hudiksvall har Trafikverket presenterat tre förslag på vart framtidens tågstation ska ligga.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/vart-ska-nya-tagstationen-i-hudiksvall-ligga

I samband med att dubbelspår ska byggas längs med Ostkustbanan kommer många nuvarande tågstationer att påverkas. I Hudiksvall har Trafikverket presenterat tre förslag på vart framtidens tågstation ska ligga.
[Jimmy.L]
1/27/22, 10:29 AM
#17

Nu är det klart hur dubbelspårsutbyggnaden på Ostkustbanan mellan Tjärnvik norr om Gnarp och Njurundabommen ska dras.

Det blir det västra alternativet som börjar i söder i Tjärnvik, korsar E4 och går väster om Gryttjestjärnen.

https://sverigesradio.se/artikel/klart-var-nya-dubbelsparet-ska-ga

Nu är det klart hur dubbelspårsutbyggnaden på Ostkustbanan mellan Tjärnvik norr om Gnarp och Njurundabommen ska dras.Det blir det västra alternativet som ...
Upp till toppen
Annons: