Annons:
Etikettjärnvägslinjer
Läst 1117 ggr
Tette0303
2015-02-11 17:28

Roslagsbanan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här ser ni ett par bilder på Roslagsbanan X10p Foto: Theodor Brabie (Jag)

Annons:
Farwuq
2015-02-11 18:29
#1

Fin-fint.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
2015-02-11 20:13
#2

Tydligen har man fått en ny skylt som inte fungerar, så att man måste använda en sidofönsterskylt i stället.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2016-08-25 10:40
#3

Det börjar bli dags för nya vagnar till Roslagsbanan. SL beställer nya motorvagnståg. Stadler ska tillverka 22 trevagnssätt (X15p), vilka får sth 100 km/h. http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressreleases/sl-koeper-in-nya-taag-till-roslagsbanan-1530272


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
2016-08-25 11:49
#4

Bra, de borde förlänga hela banan ända upp till Uppsala.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
2016-08-25 12:04
#5

#4 Återuppbyggnad till Rimbo och nybyggnad till Arlanda diskuteras. Uppsala tror jag inte på.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
2016-08-25 12:45
#6

Hur långt är det mellan Rimbo och Arlanda, och vilken typ av bebyggelse finns i området?
Jag har aldrig varit norr om Småland så jag vet nada.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
KPD
2016-08-25 23:40
#7

#6 En eventuell gren till Arlanda kommer att betjäna dem som bor i nordost: Danderyd, Täby och Vallentuna. Nedan finns en karta, som jag tror är från 1951. Det som idag finns kvar av gamla SRJ är den södra delen med linjerna Stockholm Ö - Kårsta, Sockholm Ö - Österskär och Stockolm Ö- Näsby Park. Stockholms läns landsting övertog Roslagsbanan söder om Rimbo från Statens Järnvägar 1972. Linjen Dannemora - Hargshamn breddades till normalspår. Statens Järnvägar övervägde att också bredda linjen Uppsala Ö - Rimbo - Hallstavik, men i stället byggdes en ny järnväg Hargshamn - Hallstavik 1977, varefter trafiken Uppsala Ö - Hallstavik lades ned. Uppsala Ö - Faringe blev museijärnväg, och Rimbo blev nu en station vid södra nätet, då Statens Järnvägar inte längre bedrev någon trafik där.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
2016-08-26 07:24
#8

Tragiskt.
Många järnvägar, nerlagda så sent som 70 och 80 tal skulle verkligen varit till nytta i våra dagar.
😕

Linjen till Falsterbo är ett exempel, liksom Malmö - Tomelilla.
Troligen skulle Trelleborg - Lund (nerlagd på tidigt 60-tal) sitta fint i våra dagar, både för gods och passagerare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
2016-08-26 11:29
#9

#8 Detta är visserligen en aning utanför ämnet nya vagnar till Roslagsbanan. Järnvägar i Skåne vore värt en egen tråd. Svarar dock kort: Sedan Kontinentalbanan öppnats för pågatågstrafik kommer man enkelt från Lund till Trelleborg med tåg. Den järnvägen vore nog till störst nytta för Svedala, och jag vet inte om behovet är så stort. Malmö - Tomelilla kommer nog att återuppstå, men det dröjer några år. Viss planering pågår.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: