Västlänken
Västlänken dekoreras - för 32 miljoner
Västlänken har varit ett av de senaste årens mest omdebatterade infrastrukturprojekt i Västsverige. Totalkostnaden för tågtunneln tros landa på 20 miljarder. Nu kan GP berätta hur tunneln ska utsmyckas - för 32 miljoner.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/v%C3%A4stl%C3%A4nken-dekoreras-f%C3%B6r-32-miljoner-1.3947454
Nu börjar Västlänkens deletapp Kvarnberget med att installera slitsmurar vid Packhusplatsen. Arbetet planeras att vara färdigt i sommar. I den södra delen av deletappen, vid Packhusplatsen, bygger Trafikverket tågtunneln med den så kallade top down-metoden. Det betyder att man först bygger tunneltaket och sen återfyller vi upp till marknivå. Därefter går man in under taket och schaktar ur samt gjuter golv och väggar.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210203/11425/vastlankens-deletapp-kvarnberget-far-slitsmurar
Den upphandling som gjorts för att få leverans av ett ballastfritt spårsystem till Västlänken är nu klar. Det företag som vann upphandlingen av de ballastfria spåren till Västlänkens tunnel är Vigier Rail. Vigier Rail är en stor leverantör med lång erfarenhet av ballastfritt spår. Det blir alltså de som levererar spåren som ska läggas i Västlänkens tunnel.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210301/11558/vastlanken-far-ballastfritt-sparsystem
Trafikverket fortsätter att bygga vidare på Västlänken, den järnväg i tunnel under centrala Göteborg som ska ge staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Samtidigt som man arbetar med att bygga Västlänkens tunnlar och stationer planeras för det som ska komma sen. Det handlar om installationer av bana, el, signalsystem och telekommunikation, så kallade BEST-arbeten.
Västlänken, en ny pendeltågsstation i Brunnsbo och kanske en ny snabbjärnväg till Borås.
Det är några av de stora infrastruktursatsningar som kan vara klara i mitten av 2030-talet, och bidra till att Göteborgsregionen växer både geografiskt och befolkningsmässigt.
https://sverigesradio.se/artikel/2035-sa-kommer-vastlanken-ha-forandrat-var-vardag
Västlänken ska bli en dubbelspårig järnväg i tunnel under centrala Göteborg som ska ge staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Västlänken kommer att bli cirka åtta kilometer lång, varav drygt sex kilometer går i tunnel. Västlänken inkluderar även tre underjordiska stationer som vi bygger vid Göteborgs central, Haga och Korsvägen. Tågen kommer att kunna gå oftare, restiderna blir kortare och resenärerna kan nå fler platser utan att byta färdmedel. Västlänken beräknas stå klar år 2026.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20211209/12815/nu-gors-sista-upphandlingen-i-projekt-vastlanken