Veckans bild #109: Rapid
SJ behövde på 1940-talet ett nytt, snabbt ellok till sina persontåg. Intresset för boggielok var tillräckligt stort för att man skulle beställa två provlok av Asea 1953.
Lima Rapid 992
Bild från Tradera
Lokens höga fart, för dåtiden svindlande 150 km/h, gjorde att man ville ge loken ett fartfyllt utseende. Efter modell från amerikanska diesellok gjordes fronterna rundade med en utbuktning som skulle visa lokens fart och skydda lokföraren. De fyra första loken fick först en ljusorange färg, medan efterföljande lok målades i mörkorange med ett brett vitt band runt lokkorgen. Loken fick tack vare sin fart namnet Rapid-lok.
Bild från Gubbabanans Järnväg, GBJ
De två första loken levererades 1955 och blev snabbt en succé. SJ beställde därför ytterligare åtta lok.
På 1970-talet gjordes mindre ombyggnader av loken och de stora frontlyktorna ersattes med mindre strålkastare. I mitten på 1980-talet moderniserades sex av loken ytterligare genom att bland annat dörren på förarsidan flyttades så att arbetsmiljön i förarhytten förbättrades.
Samtliga tio lok användes fram till slutet av 1980-talet då de började ställas av. Två lok fortsatte att gå i trafik innan de slutligen slopades 1996.
Flera lok, däribland det första, finns bevarade hos olika museiföreningar.
Fakta
Typ: Ellok
Axelföljd: Bo'Bo'
Längd: 15 100 mm
Tjänstevikt: 65 ton
Effekt: 2 640 kW
Hastighet: 150 km/h
Tillverkare: ASEA
Byggår: 1955, 1961
Byggda antal: 10
Ett härtligt lok
Film: Ra 846 i Eskilstuna.
Film: Ra 846 i Lund.