Annons:
Etikettjärnvägsstationer
Läst 7345 ggr
ElLobo
1/25/11, 1:22 AM

Högfors station

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Huvudstationen på Högfors Järnväg samt Silverhöjden - Mossgruvans Järnväg.

karta Högfors station

Lastplatsen Högfors bruk, namnändrades 15 januari 1920 till Segerfors, ett namn som den behöll fram till 1 juni 1922 då den namnändrades till Vinteråsen.

Stationen var huvudstation på Högfors Järnväg samt Silverhöjden - Mossgruvans Järnväg (SMJ) och innehöll lokstall för 2 stycken mindre tanklok, askgrav, vändskiva, vattenhäst, och senare vattentagning via ett trärör från en högre upp liggande tjärn med mycket långsam tillrinning, samt kolgård med kolbaskrar.
Vagnvåg samt fast lastprofil fanns.

Stationen var en typ av säckstation, där man måste backa upp på ett utdragsspår i motlut förbi växeln för spåret till Mossgruvan. Från detta utdragsspår kunde man sedan ta fart för att komma upp för den branta och kurviga banan till Mossgruvan, med motlut hela vägen.

Högfors var även enda platsen med resandetrafik längs banan och en vagn medföljde alltid tågparet eller tågparen som framfördes.

1935 lades trafiken mellan Högfors (Vinteråsen) och Mossgruvorna ned och spårdelarna revs upp.
Under andra världskriget återupptogs malmbrytningen i Bastkärns gruvor och TGOJ (som nu ägde spåren) beslöt att åter lägga ut spåret på den gamla banvallen. Från juni 1949 var det åter malmtransporter på järnväg från Bastkärnsgruvorna.
När TGOJ huvudlinje mellan Grängesberg och Frövi elektrifierades 1956 blev även spåren till Högfors och Bastkärn elektrifierade.

Järnbruket i Högfors, som anlades 1766, lades ned 1955.

Den sista transporten från Högfors skedde i september 1961 och under 1962 revs spåret.

Länk till bild över spårområdet.

Något foto på själva stationshuset har jag inte hittat.

Annons:
Leffe
2/1/11, 2:41 PM
Upp till toppen
Annons: