TGOJ
Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar förkortas TGOJ och är ett järnvägsföretag i Sverige.
TGO, Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösund är moderbolaget till TGOJ. TGOJ är ett järnvägsföretag medan TGO:s huvudområden var malmbrytning, ståltillverkning och sjöfart med mera.
TGOJ kom till 1897 då TGO övertog Köping-Hults Järnväg och Oxelösund-Flen-Västmanlands Järnvägar och 1925 även Frövi-Ludvika Järnväg. På det sättet blev TGOJ en järnväg som gick från Ludvika via Grängesberg, Frövi, Arboga, Eskilstuna, Flen och Nyköping till Oxelösund, med bibanor till Köping och Kolbäck. Banans viktigaste uppgift var att frakta järnmalm från Bergslagen till hamnen och järnverket i Oxelösund. TGO köpte med tiden många av metallindustrierna längs järnvägen och bytte senare namn till Gränges.
TGOJ införlivades aldrig med Statens Järnvägar, vilket nästan alla andra svenska enskilda järnvägar gjorde. Ett tag ägde SSAB bolaget. Sedan blev staten ägare till hälften och SSAB till hälften. Till slut blev det förstatligat.
Bolaget investerade kraftigt i järnvägen under 1950-talet då banan elektrifierades mellan Ludvika till Oxelösund. I Oxelösund skedde satsningen tillsammans med en i stort sett totalombyggnad av hela staden, vilket ledde till en ny bangård för järnverket och ny anslutning till hamnen.
TGOJ delades i två delar i början av 2000-talet - verkstadsdelen såldes till EuroMaint AB och trafikdelen, TGOJ Trafik bedriver godstrafik över hela Sverige. Bolaget har huvudkontor i Eskilstuna
Företaget TGOJ delades i början av 2000-talet i två delar, en verkstadsdel som såldes till EuroMaint AB och en trafikdel, TGOJ Trafik, som bedriver godstrafik över hela Sverige. TGOJ Trafik AB har huvudkontor i Eskilstuna och ägs av Green Cargo. Trots delningen år 2000 har TGOJ Trafik AB har nu egen verkstadsverksamhet i Eskilstuna och Boden och har därmed blivit en konkurrent till Euromaint.
TGOJ har även haft persontrafik. Jag åkte ett flertal gånger mellan Eskilstuna och Stockholm samt åt andra hållet med TGOJ-tågset. Tyckte på den tiden att deras vagnar var snyggare invändit än SJ:s som jag också åkte med ibland.
Källa: Svenska Wikipedia 2011-01-18
Rälsbuss på Eskilstuna centralstation
TGOJ:s lokstall i Eskilstuna. Ett orange lok och ett gulgrönt-grönt lok
Fronten på ett av de orange loken i Eskilstuna
Ett grönt-gulgrönt lok och ett orange lok i Eskilstuna
Fr o m årsskiftet är TGOJ Trafik AB helt integrerad i GreenCargo efter att tidigare ha varit ett dotterbolag.
TGOJ:s vagnpark (innan siffrorna blandas ut med GreenCargos ):
Lokresurser
Elektriska lok:
- MA…………..18 st
- RC…………….4 st
Dieseldrivna lok:
- T66…………..2 st
- TMZ…………..1 st
- T44…………..4 st
- T43…………..6 st
- V11…………..2 st
- V4…………….3 st
Därutöver ca 10 st rena växlingslok av olika littera.
Vagnresurser
Egna vagnar av olika littera……ca 550 st
Varav:
- Stålämnesvagnar………………ca 120 st
- Coilsvagnar……………………..ca 65 st
- Container/flakvagnar……………ca 160 st
- Öppna 2- och 4-axliga vagnar…ca 80 st
- Slutna 2-axliga vagnar…………ca 125 st