Järnvägslinjer

Inlandsbanan

2011-01-10 01:34 #0 av: Leffe

Inlandsbanan är en svensk järnväg som går mellan Kristinehamn i söder och Gällivare i norr

Möte vid station

Det är sträcka på 1 288 kilometer (om sträckan Östersund - Brunflo, vilken är 15 kilometer och gemensam med linjen Stockholm-Ånge-Storlien, räknas in). När man talar om banan idag menar man oftast norra inlandsbanan (Mora-Östersund-Gällivare) respektive södra inlandsbanan (Kristinehamn-Persberg). Den 160 kilometer långa sträckan från Persberg norr om Filipstad till Lomsmyren söder om Mora är helt nedlagd för trafik. Sommartid förekommer dock dressincykling på ett par avsnitt då spåret ligger kvar längs hela den nedlagda sträckan. Inlandsbanan har två st kombibroar, vilket innebär gemensam trafikbana för både bil och tågtrafik.

2001 till 2005 hyrdes lok och vagnar in från SJ för att användas i turisttrafiken sommartid. Man körde ett loktåg med TMX som dragkraft och A2-vagnar. Det fanns även en restaurangvagn. Försöket pågick några somrar. Men resenärerna var inte tillräckligt många och sommaren 2005 kördes det sista lokdragna persontåget på Inlandsbanan.

Turisttåg med ånglok

Det finns planer för att hela banan ska rustas upp för att kunna öka godstrafiken på banan.

Videon visarInlandsbanan 2010

Foto 1: Jerry MagnuM Porsbjer
Foto 2: Saippuakauppias
Källa: Svenska Wikipedia 2011-01-10

Anmäl
2011-01-10 06:51 #1 av: Kjelle

Tänk om man kunde ta med familjen och åka banan.


Anmäl
2011-01-10 11:17 #2 av: RuiXue

Jag har åkt en kort sträcka av inlandsbananGlad

Jennie


Anmäl
2011-01-10 15:28 #3 av: ElLobo

Inlandsbanans TMX-lok var med som förra Veckans bild.

 

Anmäl
2011-01-10 18:22 #4 av: RuiXue

Kände förresten i min barndom en gammal rallare som var med och byggde Inlandsbanan och hans far har vart med och byggt bron vid Vojmån bland annatGlad

Jennie


Anmäl
2013-01-09 09:17 #5 av: ElLobo

Nya tåglinjen drar turister

Den 22 december startade Inlandsbanans nya tågsatsning med nattåg från Malmö, via Mora till Östersund. Samtidigt inleddes även en daglig tågförbindelse Östersund-Vemdalen-Mora–Stockholm. Efter drygt två veckor har de nya tåglinjerna blivit en succé.

Länk: Nya tåglinjen drar turister

Anmäl
2016-04-23 09:06 #6 av: ElLobo

En annan tråd om Inlandsbanan.

Anmäl
2016-04-23 09:06 #7 av: ElLobo

Ny kraftig satsning på Inlandsbanan med både gods- och persontrafik

Över 40 miljoner satsas på Inlandsbanan för att höjda bärigheten på den 80 mil långa sträckan mellan Mora och Arvidsjaur.

Satsningen på Inlandsbanan kan bli betydligt mer omfattade än så.

– Vi har planer på att frakta kalk från Nordkalk i Orsa till LKAB i Gällivare och från Gällivare frakta restprodukter från gruvbrytningen, gråberg till södra Sverige, berättar Inlandsbanans vd, Peter Ekholm.

http://www.dt.se/dalarna/mora/ny-kraftig-satsning-pa-inlandsbanan-med-bade-gods-och-persontrafik

Anmäl
2016-04-23 09:11 #8 av: ElLobo

Se Inlandsbanans nya tåg

Inlandsbanan ska nu ta upp kampen mot bussarna, detta genom helt nya tåg och ny tidtabell.

http://www.op.se/jamtland/ostersund/se-inlandsbanans-nya-tag

Anmäl
2016-10-12 22:13 #9 av: ElLobo

Pendeltåg mellan Orsa och Mora

Rälsbussen på Inlandsbanan, nu blir den verklighet och det med sex dagliga tåg mellan Orsa och Mora. Tåg som kommer göra det möjligt att pendla mellan Orsa och Mora, inte minst för de lasarettsanställda.

http://www.dt.se/dalarna/mora/pendeltag-mellan-orsa-och-mora

Anmäl
2016-11-19 22:37 #10 av: ElLobo

Inlandsbanan – en av världens mest episka tågresor enligt ny topplista

Jungfrubanan i Schweiz, sträckan Chicago–San Francisco i USA – och Inlandsbanan. Alla tre finns med när den brittiska tidningen The Guardians listar världens tio mest episka tågresor.

http://norran.se/nyheter/inlandsbanan-en-av-varldens-mest-episka-tagresor-enligt-ny-topplista-701872#/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.