Annons:
Etikettjärnvägslinjer
Läst 7914 ggr
Leffe
2011-01-10 01:34

Inlandsbanan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inlandsbanan är en svensk järnväg som går mellan Kristinehamn i söder och Gällivare i norr

Möte vid station

Det är sträcka på 1 288 kilometer (om sträckan Östersund - Brunflo, vilken är 15 kilometer och gemensam med linjen Stockholm-Ånge-Storlien, räknas in). När man talar om banan idag menar man oftast norra inlandsbanan (Mora-Östersund-Gällivare) respektive södra inlandsbanan (Kristinehamn-Persberg). Den 160 kilometer långa sträckan från Persberg norr om Filipstad till Lomsmyren söder om Mora är helt nedlagd för trafik. Sommartid förekommer dock dressincykling på ett par avsnitt då spåret ligger kvar längs hela den nedlagda sträckan. Inlandsbanan har två st kombibroar, vilket innebär gemensam trafikbana för både bil och tågtrafik.

2001 till 2005 hyrdes lok och vagnar in från SJ för att användas i turisttrafiken sommartid. Man körde ett loktåg med TMX som dragkraft och A2-vagnar. Det fanns även en restaurangvagn. Försöket pågick några somrar. Men resenärerna var inte tillräckligt många och sommaren 2005 kördes det sista lokdragna persontåget på Inlandsbanan.

Turisttåg med ånglok

Det finns planer för att hela banan ska rustas upp för att kunna öka godstrafiken på banan.

Videon visarInlandsbanan 2010

Foto 1: Jerry MagnuM Porsbjer Foto 2: Saippuakauppias Källa: Svenska Wikipedia 2011-01-10

Annons:
Kjelle
2011-01-10 06:51
#1

Tänk om man kunde ta med familjen och åka banan.


RuiXue
2011-01-10 11:17
#2

Jag har åkt en kort sträcka av inlandsbananGlad

Jennie


ElLobo
2011-01-10 15:28
#3

Inlandsbanans TMX-lok var med som förra Veckans bild.

RuiXue
2011-01-10 18:22
#4

Kände förresten i min barndom en gammal rallare som var med och byggde Inlandsbanan och hans far har vart med och byggt bron vid Vojmån bland annatGlad

Jennie


ElLobo
2013-01-09 09:17
#5

Nya tåglinjen drar turister

Den 22 december startade Inlandsbanans nya tågsatsning med nattåg från Malmö, via Mora till Östersund. Samtidigt inleddes även en daglig tågförbindelse Östersund-Vemdalen-Mora–Stockholm. Efter drygt två veckor har de nya tåglinjerna blivit en succé.

Länk: Nya tåglinjen drar turister

ElLobo
2016-04-23 09:06
#6

En annan tråd om Inlandsbanan.

Annons:
ElLobo
2016-04-23 09:06
#7

Ny kraftig satsning på Inlandsbanan med både gods- och persontrafik

Över 40 miljoner satsas på Inlandsbanan för att höjda bärigheten på den 80 mil långa sträckan mellan Mora och Arvidsjaur.

Satsningen på Inlandsbanan kan bli betydligt mer omfattade än så.

– Vi har planer på att frakta kalk från Nordkalk i Orsa till LKAB i Gällivare och från Gällivare frakta restprodukter från gruvbrytningen, gråberg till södra Sverige, berättar Inlandsbanans vd, Peter Ekholm.

http://www.dt.se/dalarna/mora/ny-kraftig-satsning-pa-inlandsbanan-med-bade-gods-och-persontrafik

ElLobo
2016-04-23 09:11
#8

Se Inlandsbanans nya tåg

Inlandsbanan ska nu ta upp kampen mot bussarna, detta genom helt nya tåg och ny tidtabell.

http://www.op.se/jamtland/ostersund/se-inlandsbanans-nya-tag

ElLobo
2016-10-12 22:13
#9

Pendeltåg mellan Orsa och Mora

Rälsbussen på Inlandsbanan, nu blir den verklighet och det med sex dagliga tåg mellan Orsa och Mora. Tåg som kommer göra det möjligt att pendla mellan Orsa och Mora, inte minst för de lasarettsanställda.

http://www.dt.se/dalarna/mora/pendeltag-mellan-orsa-och-mora

ElLobo
2016-11-19 22:37
#10

Inlandsbanan – en av världens mest episka tågresor enligt ny topplista

Jungfrubanan i Schweiz, sträckan Chicago–San Francisco i USA – och Inlandsbanan. Alla tre finns med när den brittiska tidningen The Guardians listar världens tio mest episka tågresor.

http://norran.se/nyheter/inlandsbanan-en-av-varldens-mest-episka-tagresor-enligt-ny-topplista-701872#/

[Göstage]
2018-05-05 09:17
#11

Kostnadskrävande  upprustningsbehov på Inlandsbanan

"Inlandsbanan avbryter samarbetet med det australiska investmentbanken Macquarie. Istället vänder sig bolaget till Europeiska Investeringsbanken. Inlandsbanan är i stort behov av upprustning. Räls och sliprar behöver bytas längs den 130 mil långa banan. Men det kostar pengar."---

 "Men för att investeringarna på mellan 7 och 10 miljarder ska gå att genomföra krävs att ägaren, staten motfinansierar. Där väntar Inlandsbanan på att regeringen ska ge Trafikverket i uppdrag att starta ett särskilt projekt tillsammans med Inlandsbanan. – Får vi klartecken under 2018 så kan vi börja arbetet nästa sommar, säger Peter Ekholm."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/inlandsbanan-vill-lana-till-upprustning

[Göstage]
2020-07-13 09:04
#12

Nyhet i coronatider…

"Inlandsbanan tvingas till att ställa in all sommartrafik efter att efterfrågan på långväga resor minskat", meddelade företaget i ett pressmeddelande den 24 juni.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/inlandsbanan-staller-in-all-sommartrafik

[Göstage]
2020-07-13 09:05
#13

"Inlandsbanan ska gå över till elektrifierad drift av tågen. Normalt skulle det innebära en monumental satsning. Något smidigare blir det ifall man går omvägen över vätgas. Projektet granskas nu i en förstudie."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/full-gas-nar-inlandsbanan-gar-over-till-el

Annons:
[Jimmy.L]
2021-04-18 18:30
#14

Kommunerna längs med Inlandsbanan kräver nu att tågrälsen ska rustas upp för att kunna användas mer för privatresor och varutransport, däribland Filipstads kommunalråd Åsa Hååkman Felth (S).

https://sverigesradio.se/artikel/kommunalraden-vill-att-inlandsbanan-rustas-upp

Kommunerna längs med Inlandsbanan kräver nu att tågrälsen ska rustas upp för att kunna användas mer för privatresor och varutransport, däribland Filipstads ...
[Jimmy.L]
2021-04-22 16:03
#15

Det just nu är en stor efterfrågan på järnvägskapacitet, en utvecklad Inlandsbana kan avhjälpa eller begränsa brister i det norrländska järnvägssystemet, skriver Inlandsbanan AB i ett pressmeddelande.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210422/11805/samhallsekonomisk-effektbedomning-inlandsbanan-visar-pa-stor-lonsamhet-i-projekt

Det just nu är en stor efterfrågan på järnvägskapacitet, en utvecklad Inlandsbana kan avhjälpa eller begränsa brister i det norrländska järnvägssystemet, skriver Inlandsbanan AB i ett pressmeddelande. Utredningen om samhällsekonomisk effekt som i dagarna har lämnats över till Regeringen visar på stor lönsamhet för en upprustad Inlandsbana.
[Jimmy.L]
2021-04-30 17:50
#16

Utredningen om samhällsekonomisk effekt som i dagarna har lämnats över till Regeringen visar på stor lönsamhet för en upprustad Inlandsbana. Inlandsbanan har låtit ta fram en samhällsekonomisk effektbedömning avseende Inlandsbanan och projektet Inlandslänken. Utredningen undersöker Inlandsbanans funktion i det svenska transportsystemet i dess helhet. 

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210430/11849/utredning-undersoker-inlandsbanans-funktion-i-det-svenska-transportsystemet

  Utredningen om samhällsekonomisk effekt som i dagarna har lämnats över till Regeringen visar på stor lönsamhet för en upprustad Inlandsbana. Inlandsbanan har låtit ta fram en samhällsekonomisk effektbedömning avseende Inlandsbanan och projektet Inlandslänken. Utredningen undersöker Inlandsbanans funktion i det svenska transportsystemet i dess helhet. 
[Jimmy.L]
2021-08-19 18:19
#17

Vintern 2015 lämnade Otto Nilsson efter fem år posten som vd för Inlandsbanan AB och dess två dotterbolag. Nu är han tillbaka i Östersund och återvänder till VD-stolen på Inlandsbanan AB.
https://www.mynewsdesk.com/se/inlandsbanan-ab/pressreleases/tidigare-vd-aatervaender-till-inlandsbanan-3122227

Styrelsen har utsett Otto Nilsson som vd för Inlandsbanan AB med tillträde 18 oktober. Han tar över efter den tillförordnade vd:n Mats Portinson som går...
[Jimmy.L]
2021-08-29 09:14
#18

I torsdags rullade årets Inlandsbanefestival igång i Hoting i Jämtland. På nio dagar ska lika många platser besökas, däribland Dorotea, Lycksele och Storuman.
https://sverigesradio.se/artikel/festival-for-inlandsbanan-en-pulsader-for-oss-i-norrlands-inland

I torsdags rullade årets Inlandsbanefestival igång i Hoting i Jämtland. På nio dagar ska lika många platser besökas, däribland Dorotea, Lycksele ...
[Jimmy.L]
2021-12-26 19:06
#19

En upprustning av Inlandsbanan mellan Kristinehamn och Gällivare skulle kunna leda till minskade svenska koldioxidutsläpp med tio procent, skriver Inlandsbanans styrelseordförande Katarina Nyberg Finn och tre anda personer på DN debatt.
https://sverigesradio.se/artikel/inlandsbanan-hoppas-pa-miljardsatsning

En upprustning av Inlandsbanan mellan Kristinehamn och Gällivare skulle kunna leda till minskade svenska koldioxidutsläpp med tio procent, skriver Inlandsbanans ...
Upp till toppen
Annons: