Annons:
Etiketterlokomotivlokellokdiesellokånglok
Läst 15845 ggr
ElLobo
12/30/10, 10:26 PM

D-lok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En klassiker bland de svenska loken, och SJ:s första standardellok.

Du2 581

Foto: Du2 581 vid Skäret 2010-08-14. Eget foto.

D-loken är den loktyp som idag anses vara en klassiker bland de svenska loken. Det var SJ:s första standardellok och konstruerades i samband med elektrifieringen av västra stambanan.

D-loken beställdes av ASEA. ASEA hade huvudansvaret och svarade för elutrustningen, medan AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Nohab och Motala Verkstad tillverkade lokens mekaniska delar.

D-loken tillverkades i en av Sveriges största lokserier. De första loken levererades försommaren 1925 och provkördes på Malmbanan innan de 1926 placerades i Stockholm då elektrifieringen av Västra stambanan Göteborg-Stockholm var klar. D-loken visade sig vara en lyckade och nya beställningar följde så att totalt 333 lok tillverkades fram till 1943. De första loken hade träkorg medan senare lok fick nitad stålkorg. Den långa lokserien överträffas bara av efterträdaren Rc-loken.

Loken delades i en serie med snälltågslok, Ds, och en med godstågslok, Dg. Ds-loken hade en utväxling som tillät högre hastighet, 90 km/h mot 70 km/h för Dg.

På 1950-talet utvecklades en nyare version med beteckning Da och Dm (som inte presenteras här).

De flesta D-lok byggdes under 1950- och 60-talen om till Du genom att starkare motorer sattes in i loken. Många lok fick också multipelutrustning för att kunna dra tyngre godståg och littererades om till Du2. Dörrarna och övergångsbryggorna i lokens fronter var för övrigt avsedda just för att lokpersonalen skulle kunna gå mellan två multipelkopplade lok.

Lok som inte byggts om slopades under 1960- och 70-talen, medan Du2-loken användes ända fram till 1993. D-loken ersattes av Rc-loken. Idag är D-loken inte längre i drift hos SJ men en del finns på muséer och körs i veterantåg.

SJ:s D-lokstyper
Df - Ombyggt från Dk med ny motor och utväxling för 100 km/h. Endast ett lok ombyggt, ändrades 1949 till Dr för att samma år åter bli Df.
Dg - Ursprungstyp avsedd för godståg. Trä- eller stålkorg. Levererades från 1925. Högsta hastighet 70 km/h.
Dg1 - Ej officiellt littera på Dg-lok ombyggda med nyare motor på 1960-talet.
Dg2 - Ett lok ombyggt från Dg år 1950. Förlängd och försedd med en fjärde drivaxel för prov med högre dragkraft.
Dk - Typ med ny starkare motor, levererades från 1936. Högsta hastighet 100 km/h.
Dk2 - Lok övertagna från Dalslands Järnväg (DJ) 1948. Annorlunda utseende på fronterna. Högsta hastighet 100 km/h.
Dr - Två lok ombyggda på prov med utväxling för 120 km/h.
Dr2 - Lok övertagna från Bergslagernas Järnvägar (BJ) 1948. Annorlunda utseende på fronterna. Högsta hastighet 110 km/h
Ds - Ursprungstyp avsedd för persontåg, levererades från 1925. Trä- eller stålkorg. Högsta hastighet 90 km/h.
Du - Ombyggda från andra D-lok med ny motor på 1950- och 60-talen. Ett stort antal av D-loken byggdes om till Du. Högsta hastighet 100 km/h.
Du2 - Du-lok som försågs med multipelutrustning på 1960- och 70-talen.

D 109

Bild: D 109 i Malmö 2003. Foto: Frederik Tellerup; från Wikipedia.

Mer fakta och information om de olika typerna av D-lok hittar ni där jag hämtat ovanstående, nämligen på Wikipedia och Järnväg.net

Du2 581

Annons:
Leffe
12/31/10, 6:02 AM
#1

Härliga lok och lägg märke till plogen framför (med tanke på vinter)

Farwuq
12/31/10, 6:42 AM
#2

Tänk, sådana lok var fortfarande vanliga när jag var barn, till och med de med träkorg fanns kvar i drift.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ronny-K
12/31/10, 9:42 AM
#3

När Du loken stod uppställda obemannade med spänning på fick man vara uppmärksam.

Det hände ibland att kompressorsäkringen löste med tryckfall i luftsystemet som följd.
När trycket blev tillräckligt lågt började strömavtagaren sjunka med påföljd att en ljusbåge uppstod mellan denna och kontaktledningen. Om detta fick fortgå en stund brändes kontaktledningen av med allt det elände som följer.

När man såg ljusbågen, som en elsvets, lysa upp omgivningen stod man i valet och kvalet. Upp på loket och slå ifrån huvudbrytaren eller fly.
Det blev alltid det första av någon anledning.

Farwuq
12/31/10, 9:50 AM
#4

Skrattande

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ElLobo
12/31/10, 12:09 PM
#5

Plikten framför allt!  Flört

Ronny-K
12/31/10, 12:29 PM
#6

#5

Kanske mer för att undgå obehaget med räfst o rättarting.Skrattande

Annons:
ElLobo
12/31/10, 12:37 PM
#7

Ja, det var väl inte så uppskattat med avbrända kontaktledningar kan jag tänka mig. Glad

JanGBG
12/31/10, 12:38 PM
#8

Obestämd Jag såg som liten pojk detta med ljusbågen hända på ett stillastånde ensamt lok, fattade inte riktig vad som hänt men nu så många år senare har jag fått förklaringen.

Sådana här "minnen/berättelser/ erfarenheter" tycker jag är "guldkorn"

Tack för dom

Leffe
12/31/10, 2:03 PM
#9

Den ljusbågen har jag också sett

Ford -57
12/5/14, 5:44 PM
#10

Nostalgi så in i bombens. Visst va Dg loken liksom torpedbyggda?

"Ja har bott vid en järnväg i hela mitt liv", nästan🙂

Ford -57
1/23/15, 5:56 PM
#11

Kollade upp d själv, e bästa dräng. Väntade i 4 år att nån skulle svara men icke…… D va Mg som va torpedbyggda, å där inne satt kompressorn. Tack👍

tarantass
2/11/15, 8:21 PM
#12

Jo, det var fortfarande lok som sprang med sina koppelstänger. Och hade ögon, varmgula och med skiftande uttryck (ljusstyrka), inte bara strålkastare. Men flåsade när de sprang gjorde de inte längre.

#0: tågdörrarna bara tänkta för multipelkörning? Var de verkligen det redan 1925?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: