Järnvägslinjer

Falsterbobanan

2010-12-10 23:49 #0 av: Leffe

Vellinge-Skanör-Falsterbo Järnväg var en 18 km lång järnvägslinje som byggdes mellan 21 oktober 1898 och 18 maj 1904.

Skanörs station under invigningen 18 maj 1904

Skanörs station under invigningen 18 maj 1904

Följande stationer låg utmed banan

Falsterbo

Falsterbo station

Skanör

Skanör station

Ljunghusen

Ljunghusen station

Höllviksnäs

Höllviksnäs station

Fotevik

Fotevik station

Kungstorp, Vellinge, Hököpinge, Tygelsjö, Västra Klagstorp, Vintrie, Kulladal, Södervärn.

1919 gick bolaget i konkurs. Trafiken sattes åter igång 22 maj 1922 i regi av Malmö-Trelleborgs Järnväg. Detta skedde fram till 30 april 1925. Den 7 oktober 1924 startade Hvellinge-Skanör-Falsterbo nya järnvägsaktiebolag, som tog över trafiken fram till 1 juli 1943, då företaget gick i konkurs och köptes upp av staten. Anledningen till konkursen var den alltmer ökande biltrafiken.

Två orange-röda rälsbussar möts

Falsterbokanalen byggdes 1941 och spåret lades vid sidan om bilvägen på klaffbron. Då spåret revs blev denna sträcka gång- och cykelväg.

Rälsbuss över Falsterbokanal

En bild till över kanalen

Den 23 augusti 1971 lades sträckan ner. Under 1971 och 1972 revs spåren och såldes. Sträckan mellan Ljunghusen och Skanör anväånds som gång- och cykelväg parallellt med länsväg 100.

De flesta stationerna hade trappstegsgavlar och var byggda i tegel. En del av stationshusen finns kvar.

Rälsbuss utmed bilvägen

Det sägs att för att få lägga ner järnvägen var SJ tvunget att visa att det var så få som åkte med tåget. När passagerarräkningen genomfördes satte SJ in buss som åkte samma sträcka med lägre biljettpris än tåget.

SJ-bussen som gick parallellt med tåget

Här är bussen som gick samtidigt som tåget

Anmäl
2010-12-11 00:07 #1 av: ElLobo

Intressant läsning. När jag besökte området första gången i början/mitten av 80-talet var ju järnvägen helt borta, så det är bara den nyanlagda gång- och cykelvägen jag har använt mig av.

 

Anmäl
2010-12-11 08:38 #2 av: Farwuq

Nerläggningen av denna banan var en stor skandal. Nu talas det om att lägga en spårväg på motsvarande sträcka, tala om kortsynthet.

Nur jag var yngre (70-tal) brukade jag och min fru åka ner till Falsterbo för att bada, det var nästan omöjligt att komma fram med bilen. Hade vi haft tåget, så hade vi bara susat fram, troligen med sex eller sju (Y6-) vagnar kopplade i samma tågsätt.

Gråter

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland


Anmäl
2010-12-13 22:01 #3 av: [GunillaR]

Jag har också åkt till Falsterbo för att bada. Och så åkte man till Nyckelhålet i Höllviken. Detta var ett dansställe.

Ja det var ett megamisstag att riva järnvägen. Där bor ju väldigt mycket folk på "näset" numera som pendlar på motorväg istället för att kunna sätta sig bekvämt på ett miljövänligt tåg. "Näset" innebär Skanör-Falsterbo, Ljunghusen och Höllviken.

Fina bilder på de gamla vackra stationsbyggnaderna Glad

Anmäl
2011-03-05 16:39 #4 av: Farwuq

Ack...

Man längtar till sommaren.

 

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland


Anmäl
2011-03-27 23:07 #5 av: ElLobo

Nu kanske det blir trafik till Falsterbo igen.

Länk: Spårvagn eller tåg är den stora frågan

 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.