Lokomotiv

Veckans bild #115: CAF 252

2011-04-11 18:54 #0 av: ElLobo

Ett snabbt och kraftfullt ellok, tillverkat av ett spansk-tysk-schweiziskt konsortium.

CAF 252

 

CAF 252 är ett snabbt och kraftfullt elektriskt lokomotiv, som byggdes av ett spansk-tysk-schweiziskt konsortium med CAF i spetsen. På grund av dess universella användbarhet och trippelfas teknik har det döpts till "Eurolocomotive".

 

Loket kommer att användas som höghastighetslok för persontåg eller tunga godståg. Det drar ström från en kontaktledning på 25 kV växelström, 3000 V likström, och kan köras på spårvidder av 1 668 mm och 1 435 mm.

 

Loken tillverkas i en serie av 75 lok. De första 15 är för den internationella spårvidden och tre andra för 1 668 mm. 70 stycken av loken i denna serie kommer att vara försedda med anpassningsbara boggies.

De första 31 loken kommer att vara gjorda för båda spänningarna (25 kV/3000 V) och de andra 44 kommer enbart att vara byggda för 3000 V.

 

 

Vagnsskalet är av en svetsad, integrerad självbärande konstruktion.

Buffertar och koppling är bultad i varje ände av ramen.

 

Loket har en rymlig hytt i båda ändarna, vilket har ingång från båda sidor, var och en av hytterna innehåller en modern manöverpanel med plats för förare och andreförare (lokbiträde). Uppmärksamhet har ägnats att temperatur och ljudisolering i hytterna, som är utrustade med luftkonditionering, hög säkerhet vid främre vindrutan, skjutbara sidofönster med pneumatiska packningar och persienner. Förarhytterna kan spärras av i samband med höghastighetspasseraring och inträde i tunnlar.

 

Maskinrummet upptar hela utrymmet mellan de två hytterna. Maskinrummet har avtagbart tak i fyra delar för att möjliggöra installation av olika enheter av utrustning.

Elektrisk och pneumatisk utrustning är monterade på vardera sidan om maskinrumsgången. Transformatorn är placerad under loket ram, mellan boggierna.

 

All luft som når utrustningen i loket är filtrerat och kanaliseras genom stängda kanaler. Maskinrummet är lätt att trycksätta att förhindra att damm tar sig in.

 

 

 

Länk: CAF 252


 

Anmäl
2011-04-15 07:20 #1 av: Farwuq

Låter bra, men...

Varför ska de inte klara 15 kV också?

 

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland


Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.