Veckans bild #126: SA
Tågtypen litra SA som förekommer i ett av Köpenhamns två pendeltågssystem.
Bild från Wikipedia.
Dagens S-tog i Köpenhamn är av typ SA som är 83,7 m långt och är uppdelat i 8 vagnar med leder mellan. Maxeffekt är 3900 kW och maxhastighet 120 km/h. Antal fasta sittplatser är 312 och med fällbara säten 340.
Köpenhamns S-tåg (danska: S-tog) är ett av två pendeltågssystem i Köpenhamn, tillsammans med Köpenhamns Re-tåg. S-Tog används för stoppande, innergående trafik, och utgör ryggraden i Köpenhamns kollektivtrafik. På S-tågen görs 357 000 resor per dag.
Litra SA (eller som det egentligen heter litra SA-SB-SC-SD-SD-SC-SB-SA) är ett åttavagnars tågset och den största gruppen av DSB:s fjärde generationens tåg med 105 levererade tågset.
De fyra olika vagntyperna är
- SA 8101-8205 / 9101-9205 = Motorvagn med förarrum och flexrum till cyklar m m.
- SB 8301-8405 / 9301-9405 = Motorvagn med strömavtagare
- SC 8601-8705 / 9601-9705 = Mellanvagn
- SD 8801-8905 / 9801-9905 = Motorvagn
Tågen tillverkas av Alstom LHB och Siemens i Tyskland. De enskilda vagnarna i tåget har hydrauliska kurvstyrande boggies med hydrauliska bromsar.
Tågen körs på 1500 V likström, men har liksom tredje generationen av DSB:s S-tog växelströmsmotorer.
Tågen har automatkoppling.
Ett samlat tågset bestående av 8 vagnar är 83,78 m långt och 3,52 m brett.
Tekniska data
Spårvidd: 1 435 mm
Längd över koppel: 83 780 mm
Bredd: 3 600 mm
Antal sittplatser: 312+.
Fällbara säten i de 2 flexsrummen: 28
Antal ståplatser: ca 360
Vikt (tom): 123,8 t
Vikt (med passagerare): max 195 t
Hjuldiameter: 840 mm
Golvhöjd: 1 100 mm
Hastighet: 120 km/t
Spänning: 1 650 V DC.
Maxeffekt acceleration: 1.720 kW
Maxeffekt bromsning 2.950 kW
Länk: Litra SA (Wikipedia)
Tycker våra pendeltåg ser finare ut, men dessa kanske har bättre prestanda. Kanske ska kolla upp det