Annons:
Etikettpersontrafik
Läst 2762 ggr
ElLobo
12/2/13, 1:45 PM

Vy

Premiär för nya dalatåg till Stockholm

Från den 15 december startar försöksåret med Bergslagspendelns helgturer utan byte mellan Ludvika och Stockholm. Inledningsvis blir maxpriset 95 kronor enkel resa.

– Väldigt glädjande, säger Arne Berggren (S) ordförande i kommunkommittén för kollektivtrafiken i Västerbergslagen.

Länk: Premiär för nya dalatåg till Stockholm

Nästa år kan du åka direkttåg till Stockholm från Ludvika.
  • Redigerat 2/13/21, 8:32 AM av [Jimmy.L]
Annons:
ElLobo
2/18/14, 9:17 AM
#1

Spårarbeten hindrar fortsättning under 2015

Försöksåret med Bergslagspendelns direktturer i veckosluten mellan Ludvika och Stockholm uppges ha fått en över förväntan bra inledning med välbesatta tåg. Trots det är det tveksamt om det blir en fortsättning i Tågplan 15.

Länk: Spårarbeten hindrar fortsättning under 2015

ElLobo
11/20/15, 12:54 AM
#2

200 anställda berörs när SJ tar över tågtrafiken efter Tågkompaniet

SJ AB blir ny operatör för Tåg i Bergslagen från december 2016.

Det betyder att Svenska Tågkompaniet förlorade upphandlingen. 200 anställda berörs.

Länk: dt.se  

Sofia Jarl om att SJ tar över efter Tågkompaniet: "Nu blir det lättare att pendla"

Bättre möjlighet för Dalfolket att pendla, kortare restider och bättre tidtabeller.

Det är något Sofia Jarl (C) hoppas med i och med torsdagens besked om att SJ tar över tågtrafiken.

Länk: dt.se

ElLobo
8/19/16, 11:54 PM
#3

Tågkompaniet tar över driften av Norrtågs trafik

Nu tar Tågkompaniet över driften av Norrtågs trafik, från Sundsvall i söder till Kiruna i norr med två armar in mot norska gränsen. Sedan tidigare bemannar vi X-tågen från Gävle till Sundsvall och Ljusdal. 

http://us13.campaign-archive1.com/?u=6ea35e94d9df19cc51db559c1&id=5e61598c65&e=7e19b7e399

ElLobo
9/16/16, 10:28 AM
#4

Brist på lokförare stoppar avgångar

Brist på lokförare har ställt till problem för Tåg i Bergslagen. Över 300 tågavgångar har ställts in i sommar.

– Nu har vi 12 nya lokförare på väg in i vår organisation, säger Lennart Skoog, trafikchef på Tågkompaniet.

http://na.se/nyheter/bergslagen/1.4290002-brist-pa-lokforare-stoppar-avgangar

[Jimmy.L]
3/21/18, 7:07 AM
#5

På onsdagen ska Tågkompaniet förklara vinterns problem och också berätta hur de ska undvikas i framtiden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/tagkompaniet-haller-presskonferens-om-vinterns-problem

Taggeman
3/21/18, 7:21 PM
#6

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
[Jimmy.L]
3/21/18, 7:28 PM
#7

Tråkigt men svårt att förhindra viltolyckor.

Taggeman
3/21/18, 7:35 PM
#8

#7 Ja så ere,  och ibland tar reservdelarna slut o då kan det ta en månad eller mer innan det kommer nya.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jimmy.L]
3/22/18, 6:43 AM
#9

Sex gånger så många reklamationer och en sms-trafik som kostat en halv miljon kronor i månaden. Tågkompaniet har haft en tuff vinter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/tagkompaniet-ber-tagresenarer-om-forlatelse

Taggeman
3/22/18, 9:45 AM
#10

När SJ blev avreglerat så tog andra aktörer över snöröjningsloken och dom flesta blev skrotade för att det var för dyrt att underhålla dom.
Det var bra lok att snöröja med men så blev det efter avregleringen.
Lok kan bli väldigt gamla om dom sköts om väl 50 år är ingen ålder på dom.

Urklipp från sida: I februari 1972 fanns 20 snöröjningslok utplacerade på strategiskt belägna stationer i det svenska järnvägsnätet, i beredskap för att rycka ut för snöröjning på järnvägslinjerna. I februari 2010 finns bara 2 av dessa snöplogningslok kvar i sådant skick att de kan användas för snöröjning. Av de ursprungliga 20 har 11  skrotats och de övriga står avställda i väntan på skrotning eller reparation. Inga ersättningslok har anskaffats, endast mindre snöröjningsmaskiner som inte räcker långt när det blir en riktig snövinter. Nedisning är ett stor problem, men avisningsanläggningar försvann.
http://www.oikonomia.info/?p=17989

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jimmy.L]
3/22/18, 9:50 AM
#11

Skandal att man tillåtit det. I slutändan är ju samhället som förlorar på det när människor kommer försent till sina arbeten på grund av brist på snöröjningståg.

[Göstage]
3/17/19, 9:56 AM
#12

Tågkompaniet, inklusive deras norska moderföretag NSB, byter namn till Vy.

https://www.tagkompaniet.se/tagkompaniet-nsb-och-nettbuss-blir-vy/

[Göstage]
2/13/21, 8:21 AM
#13

#12 Tågbolaget Vy kör må-fre tåg tur och retur Halden-Göteborg med ordinarie personalbemanning men utan passagerare. Detta för att upprätthålla kompetensen. Man räknar med att fortsätta så till i mars åtminstone.

Hver morgen i vinter har Vy fortsatt å kjøre morgenruten mellom Halden og Göteborg med fullt personale, men uten passasjerer.
Annons:
[Jimmy.L]
4/13/21, 3:43 PM
#14

Nu ska Nattåget Norrland börja trafikera Skellefteå.

– I väntan på Norrbotniabanan tar vi och Skellefteå kommun saken i egna händer, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy Tåg.

Skellefteå är den största staden i Sverige som saknar persontrafik på järnväg. Spåren finns. Banan är elektrifierad. I dag används den enbart för godstrafik. Men till första april nästa år ska en tillfällig plattform för av- och påstigande vara på plats i stadskärnan, en kostnad som Skellefteå kommun tar.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210413/11752/vy-startar-nattag-till-skelleftea

Nu ska Nattåget Norrland börja trafikera Skellefteå. – I väntan på Norrbotniabanan tar vi och Skellefteå kommun saken i egna händer, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy Tåg. Skellefteå är den största staden i Sverige som saknar persontrafik på järnväg. Spåren finns. Banan är elektrifierad. I dag används den enbart för godstrafik. Men till första april nästa år ska en tillfällig plattform för av- och påstigande vara på plats i stadskärnan, en kostnad som Skellefteå kommun tar.
[Jimmy.L]
4/20/21, 4:16 PM
#15

Passagerartrafik har återinförts på 159 kilometer mellan Boden och Haparanda vid gränsen till Finland. Regelbunden passagerartrafik på linjen upphörde 1992, men har nu startat om med Vy Tågs dotterbolag Norrtåg som ursprungligen kör två returtåg om dagen från Luleå till Haparanda och ett par tåg mellan Umeå och Haparanda.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210420/11795/vy-aterinfor-passagerartrafik-mellan-boden-och-haparanda

Passagerartrafik har återinförts på 159 kilometer mellan Boden och Haparanda vid gränsen till Finland. Regelbunden passagerartrafik på linjen upphörde 1992, men har nu startat om med Vy Tågs dotterbolag Norrtåg som ursprungligen kör två returtåg om dagen från Luleå till Haparanda och ett par tåg mellan Umeå och Haparanda.
[Jimmy.L]
5/5/21, 6:46 AM
#16

I affärer ska det finnas tio kvadratmeter per person, men på nattåg tillåts man klämma in sig tre personer och sova i en kupé. Det borde vara max två personer per kupé, anser åkeriföretagaren Mikael Andrén.
– Problemet är nu att mina anställda vägrar att åka nattåg, säger han

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/hudikforetagare-ser-orimlig-smittorisk-pa-nattag

I affärer ska det finnas tio kvadratmeter per person, men på nattåg tillåts man klämma in sig tre personer och sova i en kupé. Det borde vara max två personer per kupé, anser åkeriföretagaren Mikael Andrén.  – Problemet är nu att mina anställda vägrar att åka nattåg, säger han.
  • Redigerat 5/5/21, 6:47 AM av [Jimmy.L]
[Jimmy.L]
5/5/21, 7:44 PM
#17

#16: På tåg får bara 50 procent av platserna bokas under pandemin. De bokade platserna är grunden till varför det anses säkert ur smittspridningssynpunkt, alla ska sitta på sin plats för att inte trängas. Region Gävleborgs smittskyddsläkare menar att de följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer men att det ändå finns en smittrisk på tåg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/smittskyddslakaren-alla-individer-har-ett-eget-ansvar

På tåg får bara 50 procent av platserna bokas under pandemin. De bokade platserna är grunden till varför det anses säkert ur smittspridningssynpunkt, alla ska sitta på sin plats för att inte trängas. Region Gävleborgs smittskyddsläkare menar att de följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer men att det ändå finns en smittrisk på tåg.
[Jimmy.L]
6/28/21, 12:03 PM
#18

Den planerade nattågstrafiken till Skellefteå som skulle starta den 1 april 2022 skjuts på framtiden. Trafikverket godkänner inte den tillfälliga plattformslösning som Vy Tåg, kommunen och Trafikverket tidigare var överens om.

– Det är bekymmersamt att Trafikverket nu har ändrat sig och inte godkänner den lösning som vi gemensamt arbetat fram, säger Dag Lokrantz-Bernitz som är vd för Vy Tåg.

Den 1 april 2022 skulle nattågstrafiken börja trafikera Skellefteå. För att göra det möjligt, tog Vy Tåg tillsammans med Skellefteå kommun och Trafikverket fram en lösning som innebär att en tillfällig plattform byggs i stadskärnan för av- och påstigande resenärer. Men nu godkänner inte Trafikverket den tillfälliga plattformslösningen som man varit med om att utforma.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210628/12106/trafikverket-underkanner-vy-tags-plattformslosning

Den planerade nattågstrafiken till Skellefteå som skulle starta den 1 april 2022 skjuts på framtiden. Trafikverket godkänner inte den tillfälliga plattformslösning som Vy Tåg, kommunen och Trafikverket tidigare var överens om. – Det är bekymmersamt att Trafikverket nu har ändrat sig och inte godkänner den lösning som vi gemensamt arbetat fram, säger Dag Lokrantz-Bernitz som är vd för Vy Tåg.
[Jimmy.L]
7/3/21, 5:18 PM
#19

Mat skapar inte bara bestående reseupplevelser – det är också en väg till kunskap om såväl råvaror som platsens historia. För att stärka besökarnas upplevelse på sommarens hemester samarbetar Vy med Swedish Lapland och inspirerar till regionens alla smaker redan på resan norrut.

https://www.turismnytt.se/vy-tag-inspirerar-till-regionens-smaker-redan-pa-resan-norrut/

För att stärka besökarnas upplevelse samarbetar Vy tåg med Swedish Lapland och inspirerar till regionens alla smaker redan på resan norrut.
[Jimmy.L]
7/4/21, 5:19 PM
#20

Idag rapporteras om en ny storförsening för tåg 94 från Stockholm-Kiruna som körs av tågoperatören Vy. En läsare skriver:

“Tåget skulle ha varit framme i Kiruna vid 9 i morse men tåget är fortfarande inte framme. Det beräknas anlända till Kiruna kl 17.30, det vill säga nästan 9 timmar försent. Det är mer än 30 grader på tåget.”

Tåget på samma sträcka som avgick i fredags blev elva timmar försenat efter flera incidenter, vilket Aftonbladet berättat om.

Enligt operatörens hemsida var den aktuella tågavgången 337 minuter försenad redan vid Örbyhus, mellan Uppsala och Gävle

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/ny-storfoersening-paa-taag-norrut.EfiM4hY7D

Idag rapporteras om en ny storförsening för tåg 94 från Stockholm-Kiruna som körs av tågoperatören Vy. En läsare skriver:
Annons:
[Jimmy.L]
7/15/21, 8:48 PM
#21

Vy Tåg ställde in två nattåg till övre Norrland den 13 mars och det blev en dyr affär i form av avtalsvite för järnvägsoperatören.

Beslutet, som även gäller bristande punktlighet, har fattats av Trafikverket.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/vy-tag-drabbas-av-vite-for-nattagstrafiken

Vy Tåg ställde in två nattåg till övre Norrland den 13 mars och det blev en dyr affär i form av avtalsvite för järnvägsoperatören. Beslutet, som även gäller bristande punktlighet, har fattats av Trafikverket.
[Jimmy.L]
9/2/21, 5:10 PM
#22

– Vy är glad över att kommunikationsministern tar initiativ till nattåg till Köpenhamn och ser fram emot att diskutera med myndigheterna vad som krävs för att det ska bli verklighet, säger Gro Bakstad, vd för Vy
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210902/12361/vy-oppnar-nattag-fran-olslo-till-kopenhamn

– Vy är glad över att kommunikationsministern tar initiativ till nattåg till Köpenhamn och ser fram emot att diskutera med myndigheterna vad som krävs för att det ska bli verklighet, säger Gro Bakstad, vd för Vy – Vi tycker att marknaden ser annorlunda ut efter pandemin. Vi reser kanske mindre än tidigare men vi kommer att resa grönare, säger Bakstad.
[Jimmy.L]
9/10/21, 6:19 PM
#23

När Tove Eriksson tog med sin bebis på nattåget till Norrbotten i veckan hade hon bokat en egen förstaklasskupé för 2400 kronor. På plats möttes hon av en smutsig kupé och började städa.

"Det var lite chockartat när jag kom in i kupén, den var så otroligt äcklig och ostädad", säger hon och berättar att hon pratade med konduktören som höll med henne.

https://sverigesradio.se/artikel/mottes-av-en-smutsig-forstaklasskupe-otroligt-ackligt

När Tove Eriksson tog med sin bebis på nattåget till Norrbotten i veckan hade hon bokat en egen förstaklasskupé för 2400 kronor. På plats möttes hon av ...
[Jimmy.L]
9/14/21, 6:13 PM
#24

För andra gången på nio månader tvingas Vy Tåg betala vite till Trafikverket för brister i tågtrafiken till övre Norrland. Orsaken är förseningar och inställda tåg.

I december ifjol tog tågbolaget Vy över nattågstrafiken mellan Stockholm och Kiruna, Narvik och Luleå efter att ha vunnit upphandlingen mot SJ.

Nu tvingas Vy betala vite till Trafikverket på 132.000 kronor på grund av brister i hur man uppfyllt avtalet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/tagbolag-far-boter-pa-132-000-for-forseningar

För andra gången på nio månader tvingas Vy Tåg betala vite till Trafikverket för brister i tågtrafiken till övre Norrland. Orsaken är förseningar och inställda tåg.
[Jimmy.L]
10/8/21, 11:55 AM
#25

Norge och Sverige har öppnat gränserna och resebegränsningarna är mycket färre. Det gör att fler kommer att resa med tåg över nationella gränser. Vy kan återigen kan erbjuda en säker och miljövänlig tågtransport mellan Norge och Sverige. Det säger Erik Røhne koncerndirektör för Vy.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20211008/12547/vy-aterstartar-taget-till-goteborg

Norge och Sverige har öppnat gränserna och resebegränsningarna är mycket färre. Det gör att fler kommer att resa med tåg över nationella gränser. Vy kan återigen kan erbjuda en säker och miljövänlig tågtransport mellan Norge och Sverige. Det säger Erik Røhne koncerndirektör för Vy.
[Jimmy.L]
10/13/21, 3:28 PM
#26

Vy Tåg utökar sin trafik, och öppnar möjligheten för värmlänningar att åka från Karlstad till Norrbottens fjällvärld.

– Vi börjar med de helger då reseintresset är extra stort, säger Vy Tågs marknadschef Marie Torneus.

Nu går det att boka resor med Nattåget Norrland under jul- och nyårshelgerna och fram till den 28 februari 2022. I samma veva utökar Vy Tåg sin trafik med avgångar mellan Karlstad och Stockholms central under vissa dagar, via Örebro och Västerås. Detta i ett samarbete med Värmlandstrafik.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20211013/12570/vy-utokar-sin-trafik-mellan-karlstad-och-stockholm-c

Vy Tåg utökar sin trafik, och öppnar möjligheten för värmlänningar att åka från Karlstad till Norrbottens fjällvärld. – Vi börjar med de helger då reseintresset är extra stort, säger Vy Tågs marknadschef Marie Torneus.
[Jimmy.L]
12/6/21, 6:01 PM
#27

Morgontåget från Örnsköldsvik till Umeå blir kvar, det meddelar Vy Tåg.

Det tidiga morgontåget skulle ställas in under ett helt år från 13 december på grund av underhåll av tågen.

https://sverigesradio.se/artikel/efter-pendlar-ilskan-morgontaget-fran-ornskoldsvik-till-umea-blir-kvar

Morgontåget från Örnsköldsvik till Umeå blir kvar, det meddelar Vy Tåg.Det tidiga morgontåget skulle ställas in under ett helt år från 13 december på grund ...
Annons:
[Jimmy.L]
1/9/22, 5:56 PM
#28

Den bitande kylan skapade problem för veckopendlaren Axel Nyström under resa mellan Sundsvall till Gällivare.

När nattåget anlände i Boden söndag morgon möttes Axel och de övriga passagerarna av två ersättningsbussar. Men bara de som hade biljett till Kiruna fick stiga på.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/veckopendlaren-axel-fran-sundsvall-fast-i-tagkaoset-daligt-behandlade

Den bitande kylan skapade problem för veckopendlaren Axel Nyström under resa mellan Sundsvall till Gällivare. När nattåget anlände i Boden söndag morgon möttes Axel och de övriga passagerarna av två ersättningsbussar. Men bara de som hade biljett till Kiruna fick stiga på.
[Jimmy.L]
1/25/22, 3:39 PM
#29

Vy Tåg har inlett ett samarbete med mobilitetsföretaget Europcar. Genom samarbetet erbjuds Vys resenärer att fortsätta resan genom att boka en el- eller hybridbil i anslutning till tågresan.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20220125/12976/vy-tag-inleder-samarbete-med-europcar

Vy Tåg har inlett ett samarbete med mobilitetsföretaget Europcar. Genom samarbetet erbjuds Vys resenärer att fortsätta resan genom att boka en el- eller hybridbil i anslutning till tågresan.
[Jimmy.L]
2/23/22, 6:15 PM
#30

Vy tåg ska betala 440 000 kronor i vite för brister i punktlighet, komfort, antal platser och även för tre inställda tåg.

Enligt Trafikverket har Vy tåg inte lyckats leva upp till avtalet för nattågstrafiken mellan Stockholm och övre Norrland.

https://sverigesradio.se/artikel/vy-tag-straffas-for-obekvama-och-installda-nattag

Vy tåg ska betala 440 000 kronor i vite för brister i punktlighet, komfort, antal platser och även för tre inställda tåg.Enligt Trafikverket har Vy tåg ...
[Jimmy.L]
3/7/22, 6:47 PM
#31

Vy tåg har skrivit till Trafikverket för att få till ett krismöte om framtiden för nattågen mellan Stockholm och Narvik.

Bakgrunden är att det ekonomiska läget för nattågen är allvarligt, enligt Vy tåg, som anser att Trafikverket beräknat passagerarminskningen under pandemin på fel sätt och därför inte fått rätt siffror på hur många färre passagerare det varit.

https://sverigesradio.se/artikel/vy-tag-kallar-till-krismote-om-nattagen

Vy tåg har skrivit till Trafikverket för att få till ett krismöte om framtiden för nattågen mellan Stockholm och Narvik. Bakgrunden är att det ekonomiska ...
Upp till toppen
Annons: