Annons:
Etikettövrigt
Läst 986 ggr
ElLobo
4/2/14, 12:48 PM

Dags för ny järnväg mellan Stockholm och Oslo

Dags för ny, snabbare järnväg mellan Stockholm och Oslo

Miljöpartiet vill satsa på tåg som kan ta dig från Sveriges till Norges huvudstad – på bara 3 timmar.

Länk: Dags för ny, snabbare järnväg mellan Stockholm och Oslo

Våga visionera.

I förra veckan anordnades ett seminarium om järnväg Oslo-Karlstad-Örebro-Stockholm. Initiativtagare var Leif Lendrup, Värmlandsmoderat. Även vår förbundsordförande Hans Eriksson deltog och så jag då, riksdagskandidat med ett brinnande intresse för infrafrågor.

Länk: Våga visionera.

Annons:
[Jimmy.L]
3/22/18, 6:45 AM
#1

Regeringen presenterade på onsdagen Stockholm-Oslo som ett prioriterat stråk.
– För oss är det ett oerhört viktigt besked. Inte bara att regeringen markerar Oslo-Stockholms betydelse utan också att man därmed skapar förutsättningar till att söka EU-stöd i det fortsatta arbetet med att planera och bygga järnvägen, säger Jonas Karlsson, VD på Oslo-Stockholm 2.55 i ett pressmeddelande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/regeringen-positiv-till-oslo-stockholm-2-55

[Jimmy.L]
1/19/21, 3:38 PM
#2

Norges samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF) meddelar att han är i färd med att kontakta sin svenska motsvarighet Tomas Eneroth (S) för att få igång en gemensam utredning av Oslo-Stockholm. Hareide säger till Aftenposten att det nu är avgörande vilken respons som svenska regeringen ger för att gå vidare med planerna från norsk sida.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210119/11325/norska-regeringen-utreder-jarnvagsforbindelse-oslo-stockholm

Norges samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF) meddelar att han är i färd med att kontakta sin svenska motsvarighet Tomas Eneroth (S) för att få igång en gemensam utredning av Oslo-Stockholm. Hareide säger till Aftenposten att det nu är avgörande vilken respons som svenska regeringen ger för att gå vidare med planerna från norsk sida.
[Jimmy.L]
1/27/21, 7:04 AM
#3

Persontåg mellan Oslo och Stockholm på under tre timmar, med avgångar var tionde minut. Det skulle gynna inte bara Västerås utan hela Västmanland. Det säger regionrådet med ansvar för kollektivtrafikfrågor, Tommy Levinsson (S).

– Kommer man igång med det här skulle de flesta delarna som behövs kunna vara verklighet runt 2030, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/regionradet-darfor-skulle-snabbare-tag-mellan-olso-och-stockholm-gynna-hela-vastmanland

Persontåg mellan Oslo och Stockholm på under tre timmar, med avgångar var tionde minut. Det skulle gynna inte bara Västerås utan hela Västmanland. Det säger regionrådet med ansvar för kollektivtrafikfrågor, Tommy Levinsson (S). – Kommer man igång med det här skulle de flesta delarna som behövs kunna vara verklighet runt 2030, säger han.
[Jimmy.L]
1/27/21, 7:04 AM
#4

En storsatsning på snabbtåg mellan Stockholm och Oslo. Det står högst upp på Region Värmlands önskelista när man nu ska lägga fram synpunkter på statens infrastruktursatsningar de kommande åren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/storsatsning-pa-snabbtag-mellan-oslo-och-stockholm-hogst-pa-onskelistan

En storsatsning på snabbtåg mellan Stockholm och Oslo. Det står högst upp på Region Värmlands önskelista när man nu ska lägga fram synpunkter på statens infrastruktursatsningar de kommande åren.
[Jimmy.L]
1/28/21, 12:39 PM
#5

Drömmen om en snabbtågsförbindelse mellan Oslo och Stockholm har tagit ett stort kliv framåt enligt VD:n för Oslo-Sthlm 2.55, Jonas Karlsson. I Norge har regeringen valt att hoppa på tåget – om Sverige är med. Nu är det upp till den svenska regeringen att bestämma sig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/norge-har-sagt-ja-nu-vill-snabbtags-vd-n-se-mer-engagemang-hos-den-svenska-regeringen

Drömmen om en snabbtågsförbindelse mellan Oslo och Stockholm har tagit ett stort kliv framåt enligt VD:n för Oslo-Sthlm 2.55, Jonas Karlsson. I Norge har regeringen valt att hoppa på tåget – om Sverige är med. Nu är det upp till den svenska regeringen att bestämma sig.
[Jimmy.L]
2/3/21, 11:00 AM
#6

Trafikverket vill få en snabbare förbindelse längs det framtida stråket mellan Oslo och Stockholm, då kommer Köpings järnväg behöva flyttas för att få till en rakare sträcka.
En förbättrad järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm ska bli ett alternativ istället för att ta flyget.
"Genom Köping slingrar sig nu tågbanan och nu utreder vi om vi kan hitta en rak stäckning där ett spår kan byggas i framtiden", säger Anita Iversen planchef i Köpings kommun.

https://sverigesradio.se/artikel/i-framtiden-kan-jarnvagen-i-koping-flyttas

Trafikverket vill få en snabbare förbindelse längs det framtida stråket mellan Oslo och Stockholm, då kommer Köpings järnväg behöva flyttas ...
  • Redigerat 2/3/21, 11:00 AM av [Jimmy.L]
Annons:
[Jimmy.L]
2/4/21, 10:52 AM
#7

– Det är en kostnadseffektiv åtgärd som knyter två dynamiska och innovativa tillväxtcentrum närmare varandra. Det ligger därför i båda ländernas intresse att förverkliga denna satsning, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert hos Stockholms Handelskammare.

https://branschaktuellt.se/infrastruktur/jaernvaeg/42602-kortare-restid-stockholm-oslo-pekas-ut-som-viktigt

"Det ligger därför i båda ländernas intresse att förverkliga denna satsning"
[Jimmy.L]
2/5/21, 3:32 PM
#8

Ny sträckning av järnvägen genom Köping, med bland annat en ny station och tunnel under Karlbergsskogen utreds just nu. Det som en del i att korta restiderna på Mälarbanan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/sa-kan-nya-tagstrackningen-genom-koping-se-ut

Ny sträckning av järnvägen genom Köping, med bland annat en ny station och tunnel under Karlbergsskogen utreds just nu. Det som en del i att korta restiderna på Mälarbanan.
[Jimmy.L]
2/16/21, 7:05 PM
#9

Det är inte aktuellt med privat finansiering av en ny järnvägsförbindelse mellan Stockholm och Oslo.

I förra veckan kom ett upprop från intressenterna bakom den tänkta förbindelsen, "Oslo-Stockholm 2.55", där man bad infrastrukturministern att visa sitt intresse på ett tydligt sätt.

Tomas Eneroth, infrastrukturminister tycker den nya järnvägen är både viktig och angelägen, men ställer sig tveksam till en privat finansiering som här finns som med som ett alternativ för att påskynda bygget.

https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-tveksam-till-privat-finansiering-av-jarnvag-i-sverige

Det är inte aktuellt med privat finansiering av en ny järnvägsförbindelse mellan Stockholm och Oslo. I förra veckan kom ett upprop från intressenterna ...
[Jimmy.L]
2/23/21, 2:33 PM
#10

Nu bekräftar Norges infrastrukturminister Knut Arild Hareide att arbetet med att utreda förutsättningarna för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm har påbörjats. Ministern säger till tidningen Dagsavisen att Sverige och Norge har en gemensam överenskommelse och att en dialog upprättats mellan såväl departement som ansvariga myndigheter på båda sidor gränsen.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210223/11528/dialog-oppnas-om-jarnvagsforbindelse-mellan-stockholm-och-oslo

Nu bekräftar Norges infrastrukturminister Knut Arild Hareide att arbetet med att utreda förutsättningarna för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm har påbörjats. Ministern säger till tidningen Dagsavisen att Sverige och Norge har en gemensam överenskommelse och att en dialog upprättats mellan såväl departement som ansvariga myndigheter på båda sidor gränsen.
[Jimmy.L]
3/4/21, 5:04 PM
#11

För att säkra en framtida Nobelbana och ny järnväg över gränsen mellan Sverige och Norge föreslår Trafikverket att områdena pekas ut som riksintressen. Trafikverket vill därmed förhindra att det tillkommer störningar som kan komplicera en framtida utbyggnad av en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Riksintressen gäller geografiska områden som har pekats ut för att de innehåller nationellt viktiga värden och kvaliteter.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210304/11577/nobelbanan-foreslas-bli-riksintresse

För att säkra en framtida Nobelbana och ny järnväg över gränsen mellan Sverige och Norge föreslår Trafikverket att områdena pekas ut som riksintressen. Trafikverket vill därmed förhindra att det tillkommer störningar som kan komplicera en framtida utbyggnad av en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Riksintressen gäller geografiska områden som har pekats ut för att de innehåller nationellt viktiga värden och kvaliteter.
[Jimmy.L]
3/8/21, 11:18 AM
#12

Trafikverket ska bygga ett nytt mötesspår och en passage under järnvägen, så kallad planskild korsning, i Väse i Karlstad kommun. En ny detaljplan för Väse har tagits fram och Väseborna har deltagit i utvecklingen av Väse centrum. Trafikverket planerar för byggstart hösten 2021. Ett mötesspår gör att tågen inte längre behöver stanna för att släppa fram mötande trafik. Det förbättrar möjligheterna för tågen att hålla tiderna mellan Stockholm-Karlstad-Oslo och kortar restiderna. Det gör det också möjligt för fler tåg, både persontåg och godståg, att trafikera sträckan Kristinehamn-Karlstad-Arvika.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210308/11589/motesspar-i-vase-forbattrar-forbindelsen-stockholm-oslo

Trafikverket ska bygga ett nytt mötesspår och en passage under järnvägen, så kallad planskild korsning, i Väse i Karlstad kommun. En ny detaljplan för Väse har tagits fram och Väseborna har deltagit i utvecklingen av Väse centrum. Trafikverket planerar för byggstart hösten 2021. Ett mötesspår gör att tågen inte längre behöver stanna för att släppa fram mötande trafik. Det förbättrar möjligheterna för tågen att hålla tiderna mellan Stockholm-Karlstad-Oslo och kortar restiderna.
[Jimmy.L]
3/10/21, 3:52 PM
#13

Det är drygt 40 mil mellan huvudstäderna och tågresan tar idag 5 timmar.
Bakom onsdagens utspel att få till en expressförbindelse står ledande politiker från de båda huvudstäderna.

https://sverigesradio.se/artikel/stockholm-oslo-pa-under-tre-timmar

Det är drygt 40 mil mellan huvudstäderna och tågresan tar idag 5 timmar. Bakom onsdagens utspel att få till en expressförbindelse står ledande politiker ...
Annons:
[Jimmy.L]
3/10/21, 6:11 PM
#14

Kapa restiden med tåget från dryga fem till knappt tre timmar. Moderata finansborgarrådet i Stockholm vill att staten satsar på snabbtåg till Oslo.

https://www.mitti.se/nyheter/m-topp-vill-ha-snabbtag-till-oslo/repucj!m2nnYjePP301QZtGacGjRg/

Tror på en restid under tre timmar
[Jimmy.L]
3/20/21, 4:59 PM
#15

Nu presenterar den norska regeringen sin nationella transportplan för de kommande åren. Skrivningar i transportplanen bekräftar att den norska regeringen redan har inlett dialog med den svenska regeringen om en framtida modern järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210319/11655/norge-inleder-dialog-med-svenska-regeringen-om-jarnvagsforbindelse-mellan-oslo-och

Nu presenterar den norska regeringen sin nationella transportplan för de kommande åren. Skrivningar i transportplanen bekräftar att den norska regeringen redan har inlett dialog med den svenska regeringen om en framtida modern järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. – Det är naturligtvis viktigt att den norska regeringen bekräftar att arbetet är påbörjat och att en dialog har inletts med Sverige. Vår förhoppning är nu att ett avtal ska slutas mellan länderna som formaliserar arbetet ytterligare. Det är nästa steg, säger Jonas Karlsson, vd Oslo-Sthlm 2.55.
[Jimmy.L]
4/14/21, 12:39 PM
#16

En ny klimatrapport som bolaget Oslo-Sthlm 2.55 låtit göra visar att stora och snabba klimatvinster väntar när en modern järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm står färdig. Redan efter fem år kan projektet vara klimatneutralt och därefter genererar förbindelsen positiva klimateffekter. En snabbare järnvägsförbindelse skulle innebära att över en miljon flygresenärer flyttar till tåget på sträckan varje år.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210414/11762/oslo-sthlm-255-ger-positiva-klimateffekter

En ny klimatrapport som bolaget Oslo-Sthlm 2.55 låtit göra visar att stora och snabba klimatvinster väntar när en modern järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm står färdig. Redan efter fem år kan projektet vara klimatneutralt och därefter genererar förbindelsen positiva klimateffekter. En snabbare järnvägsförbindelse skulle innebära att över en miljon flygresenärer flyttar till tåget på sträckan varje år.
[Jimmy.L]
4/24/21, 4:46 PM
#17

Regeringen ska se närmare på möjligheterna att skapa en snabbtågsförbindelse mellan Stockholm och Oslo, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på Twitter, rapporterar SVT Värmland.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/regeringen-utreder-snabbtaag-stockholm-oslo.TPFr4x6OY

Regeringen ska se närmare på möjligheterna att skapa en snabbtågsförbindelse mellan Stockholm och Oslo, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på Twitter, rapporterar SVT Värmland.
[Jimmy.L]
4/27/21, 7:18 AM
#18

Moderater, Socialdemokrater och Centern är alla inne på samma spår. Finns det något som kan stoppa en stambana mellan Norges och Sveriges huvudstäder?

https://www.mitti.se/nyheter/regeringens-tydliga-signal-snabba-tag-stockholm-oslo-pa-vag/repudz!lsUZl8c6GmXqmOYNzRktdg/

[Jimmy.L]
9/13/21, 11:54 AM
#19

Den norska och svenska regeringen har kommit överens om att utarbeta en gemensam utredning om järnvägsförbindelsen mellan Oslo och Stockholm. Det står klart efter att den norska infrastrukturministern Knut Arild Hareide gett ett nytt uppdrag till Jernbanedirektoratet om att påbörja arbetet tillsammans med svenska Trafikverket. Beslutet är ett stort steg framåt för att förverkliga en snabbare järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna. I utredningen ingår att utvärdera de underlag som tagits fram av Oslo-Sthlm 2.55.

– Äntligen är ett statligt uppdrag på plats och vi är otroligt glada för att den norska regeringen bekräftar att man är överens med Sverige om att påbörja arbetet. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med både norska och svenska myndigheter, säger Jonas Karlsson, VD, Oslo-Sthlm 2.55.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210913/12420/tillsatter-gemensam-utredning-om-jarnvagsforbindelsen-oslo-stockholm

Den norska och svenska regeringen har kommit överens om att utarbeta en gemensam utredning om järnvägsförbindelsen mellan Oslo och Stockholm. Det står klart efter att den norska infrastrukturministern Knut Arild Hareide gett ett nytt uppdrag till Jernbanedirektoratet om att påbörja arbetet tillsammans med svenska Trafikverket. Beslutet är ett stort steg framåt för att förverkliga en snabbare järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna. I utredningen ingår att utvärdera de underlag som tagits fram av Oslo-Sthlm 2.55.
[Jimmy.L]
2/10/22, 11:22 AM
#20

Handelskamrarna i Stockholm, Mälardalen och Värmland har tillsammans med ett antal större företag överlämnat ett öppet brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Avsikten är att understryka att förslaget till nationell plan behöver ses över för att skapa en effektiv och modern järnvägstrafik mellan Oslo och Stockholm.

https://www.mynewsdesk.com/se/stockholmshandelskammare/pressreleases/handelskamrarna-i-stockholm-maelardalen-och-vaermland-skriver-till-infrastrukturministern-3161053

Handelskamrarna i Stockholm, Mälardalen och Värmland har tillsammans med ett antal större företag överlämnat ett öppet brev till infrastrukturminister Tomas...
Annons:
[Jimmy.L]
2/24/22, 6:20 AM
#21

Flera partier har enats om ett initiativ för att tillsätta en svensk-norsk utredning av järnvägen mellan Stockholm och Oslo.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/ett-steg-narmare-forbattrad-jarnvag-stockholm-oslo

Flera partier har enats om ett initiativ för att tillsätta en svensk-norsk utredning av järnvägen mellan Stockholm och Oslo.
[Jimmy.L]
3/3/22, 3:33 PM
#22

20 minuter kortare restid mellan Örebro och Stockholm. En kraftigt ökad kapacitet och fler tåg i tid. Investeringar i Mälarbanan skulle ge stora positiva effekter för tågtrafiken i Mälardalen och i Stockholmsregionen. Idag presenterade bolaget Oslo-Sthlm 2.55 en ny rapport som visar vad Trafikverkets förslag om en fullständig dubbelspårsutbyggnad på Mälarbanan skulle kunna innebära i form av samhällsnyttor och förbättrad trafik.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20220302/13135/sma-investeringar-pa-malarbanan-ger-stora-effekter

20 minuter kortare restid mellan Örebro och Stockholm. En kraftigt ökad kapacitet och fler tåg i tid. Investeringar i Mälarbanan skulle ge stora positiva effekter för tågtrafiken i Mälardalen och i Stockholmsregionen. Idag presenterade bolaget Oslo-Sthlm 2.55 en ny rapport som visar vad Trafikverkets förslag om en fullständig dubbelspårsutbyggnad på Mälarbanan skulle kunna innebära i form av samhällsnyttor och förbättrad trafik.
Upp till toppen
Annons: