Annons:
Etikettjärnvägslinjer
Läst 642 ggr
[Göstage]
5/23/18, 7:32 AM

Sveriges vackraste järnvägssträcka korad

Sveriges vackraste järnvägssträcka är den mellan Lidköping-Mariestad över Kinnekulle, tycker SJ:s resenärer och personal i en omröstning.

https://www.expressen.se/nyheter/sveriges-vackraste-tagstracka-korad/

Annons:
Lona
8/28/18, 8:44 PM
#1

Håller inte med, sträckan mellan Kiruna och Narvik (Norge) längs med Torne Träsk slår Kinnekulle med hästlängder! Å andra sidan är det väl betydligt färre som åkt den sträckan med tåg än mellan Lidköping och Mariestad… (Kan inte läsa artikeln så jag kanske upprepar något som redan nämnts…)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
8/28/18, 10:31 PM
#2

Omröstningar är som de är - kanske kan det vara en tröst att sträckan Torne träsk-Riksgränsen år 2006 valdes till Sveriges vackraste järnvägssträcka vid en omröstning bland anställda vid banverket? Källa.

För egen del har jag inte åkt sträckan mellan Lidköping och Mariestad. Däremot har jag åkt den mellan Kiruna och Narvik, även om det var 60 år sedan.

Lona
8/28/18, 10:37 PM
#3

Torne träsk är sig nog likt.😉🙂
(Sen kan det förstås påverka att jag älskar Norrland och fjällen.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
8/28/18, 10:48 PM
#4

Minns inte resan så tydligt mer än vissa detaljer. Vi åkte tåghotell, så en del av resan tillbringades i sovvagn. Vad jag minns bäst var att vi stannade för att besegra berget Nuolja på vägen, och så kommer jag ihåg de fjordarna på norska sidan med klarblått vatten, där det på några ställen ännu syntes fartygsvrak från andra världskriget.

Upp till toppen
Annons: