Annons:
Etikettövrigt
Läst 639 ggr
Novachan
2018-09-19 18:29

Varför har vi inte balkbanor?

Jag har länge undrat om balkbanor med hängande tåg skulle vara ett bättre alternativ än järnvägsräls; alltså om det skulle kunna göra så att man sliper problem med att det är snö eller föremål i vägen på tågbanan och kanske om det kan undvikas att de böjs pga värme, och därmed slippa en massa problem som måste fixas liksom minska förseningar? Att det skulle vara dyrt att bygga är förståeligt men jag tänker om man egentligen skulle vinna på det i längden eller "om pengar inte var en faktor". Jag vet inte om det finns, eller i så fall vilka, negativa saker det finns med balkbanor och hängande tåg, så ni som vet får gärna berätta! Skulle det bli problem med vikt för godståg? Om man skulle börja med att bygga balkbanor i Sverige tänker jag att att det vore bra om man började med att bygga en extralinje mellan Göteborg och Stockholm, eller börja med "halva" från typ Linköping till Stockholm, då jag uppfattar det som att det är ofta den sträckan där tåg får problem, och då skulle man kunna ta den andra linjen om ena skulle krångla. Det vore ändå kanske tillräckligt fördelaktigt även om man inte skulle kunna använda balkbanan för gods?

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-19 18:48
#1

Nackdelen skulle väl vara begränsad kapacitet av dom banor jag har sätt så är tågen max 20 meter långa. Skulle även en pelare bli påkörd tar det väldigt lång tid att laga den. 

Skulle nog inte funka för godstågen heller som du säger efter som dom transporterar allt från farligt gods till lastbilar.

Upp till toppen
Annons: