Annons:
Etikettjärnvägslinjer
Läst 485 ggr
[Jimmy.L]
10/17/18, 8:17 AM

Stopp i tågtrafiken mellan Lund och Helsingborg

Öresundstågen, pågatågen och pågatågexpress är inställda på sträckan mellan Lund och Helsingborg. Anledningen är ett spårfel. Skånetrafiken uppmanar alla att stanna hemma. Tågtrafiken beräknas vara igång igen klockan tolv på onsdagsförmiddagen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stopp-i-tagtrafiken-mellan-lund-och-helsingborg-1

Annons:
[Hayabusa]
10/17/18, 8:44 AM
#1

Inget som överraskar…

[Hayabusa]
10/17/18, 9:31 AM
#2

"Antalet godståg som passerar Hallandsåsen har ökat 167 procent sedan tunneln invigdes. Ännu mer gods skulle kunna gå på järnvägen om tågen var så långa som de får vara – och om ekonomiska incitament fanns och persontrafiken inte tog allt plats."

"I somras presenterade regeringen en nationell godstransportstrategi. Ett av målen är att öka godstransporterna på järnväg på olika sätt – utan att persontrafiken störs. Och det är här skon klämmer, tycker branschen.

– Det är trångt på banorna, vi blir ofta åsidosatta av pendeltrafik som går var sjunde till var tionde minut. Kunde vi köra fler tåg på dagtid skulle det underlätta för oss och våra kunder, men vi blir ålagda att köra kvällar och nätter och då får vi ledtider efter det, säger Niklas Fornbrant, gruppchef för nätverksplanering på Green Cargo.

Att köra dagtid innebär att godstågen måste stanna och släppa förbi persontrafik. Detta i kombination med banornas kapacitet leder till längre körtider. Det i sig betyder att fler lokförare behövs och turen blir dyrare."

Länk:https://www.hd.se/2018-10-16/fler-och-langre-godstag-med-tunnel-men-det-mesta-godset-gar

OBS! Betalartikel.

[Jimmy.L]
10/17/18, 10:10 AM
#3

Man borde  även utnyttja sjötransporter mer.

[Hayabusa]
10/17/18, 10:23 AM
#4

#3 Den diskussionen finns på tapeten. Dock finns det även där frågetecken, t ex miljöfrågan. Till saken hör att E6:an genom Skåne ofta är överbelastad. Man skulle kunna säga att transportbehovet (gods & persontrafik) är större än kapaciteten - oavsett transportsätt. 

På ovan nämnda sträcka består lastbilstrafiken, dagtid,  till 60% av utländska fordon. Nattetid lär siffran vara 80%. Orsak? Kostnadsskäl, det är billigt.

Upp till toppen
Annons: