Annons:
Etikettpersontrafik
Läst 236 ggr
[Göstage]
2019-11-18 21:40

Miljöskäl inte prio 1 för tågresenären

Miljöaspekter kommer ganska långt ner på listan när tågresenärer skall motivera varför de väljer tåget enligt en undersökning som Transportstyrelsen låtit göra.

Källa

Annons:
[QASIK]
2020-01-29 12:03
#1

Nja, de punkter som nämns är ju snarare vad man förväntar sig när man väl redan sitter och åker tåg.  SJ, liksom andra bolag kan rikta frågor i en undersökning.

Om de skulle göra undersökningen från en oberoende aktör och ihop med de andra alternativen, dvs buss, flyg, bil t.ex, så skulle nog prioriteten se annorlunda ut. Då tror jag att miljötänk skulle komma högst upp. Då ska man också göra undersökningen där samtliga alternativ finns, det är först då det blir en riktig valmöjlighet.

Två av punkterna man har nämnt är också sådant som tågtrafiken ofta har problem med, så det är det allra första som väcker min skepticism. Punktlighet och sittplats ser jag inte tågen vara ledande med i jämförelse med alternativen. Trafiksäkerhet är förståeligt, men den gäller på flyg också. Buss och bil är väl i det fallet de sämsta alternativen.

Ford -57
2020-02-09 19:41
#2

#1 Hej. D här me O-punktlighet har väldigt mycket att göra med s.k "spårspring", d.v.s dårar som yrar över spåren hur som helst, d kan bli timmars stopp.

Upp till toppen
Annons: