En stor eloge till SJ
Åkte tåg för första gången med elrullstolen. Plats var beställd "Rullstolsplats plus stol vid fönster. Det var snabbtåget X3000 från Stockholm till Sundsvall jag åkte med, men jag klev av i Hudik. Eftersom det var första gången beställde jag ledsagning från centralhallens mötesplats fram till tåget och sedan från tåget och in till platsen. 20 minuter innan tågets avgång skulle jag möta ledsagaren. Exakt 20 minuter innan tågets avgång var ledsagaren på pl…ats. Denne hjälpte mig till rätt vagn och ingång på tåget. Där tog tågpersonalen över. De lade ut en ramp (den behövdes inte några fler gånger) och jag körde ombord. Inne var det tre trappsteg både på vänster och högersida. Jag skulle till vänster. Blev instruerad att köra till mitten så jag stod i en cirkel. Tryckte på en uppknapp och åkte upp som i en hiss. Fast nu stod jag ju med rullen tvärs över och skulle ju till vänster. Började fundera hur jag skulle kunna svänga på detta lilla utrymme utan att åka av. Då skedde det otroliga den runda ytan jag åkte uppe med vred sig åt vänster så att jag stod så det var bara att rulla rakt in. Tekniken är underbar emellanåt!
En perfekt plats för rullstolen och en vanlig stol bredvid så jag kunde flytta över och vid fönstret. En stor toalett där rullen skulle kunna komma in i fanns precis bakom väggen. Fantastisk bra placering för rullstolspassagerare. Sedan under färden kom tågpersonalen och frågade om jag vill ha något från bistron. Framme i Hudiksvall hjälpte tågpersonalen mig att komma ut. Ute på perrongen väntade ledsagaren som skulle ta mig till centralhallen i Hudik.'
Hemresan fungerade lika bra när det gällde allt som hade med rullstolen att göra och servicen var också lika bra.
Heder till sådan personal och en stor eloge till SJ. Jag hade en underbar resa!

Vad bra! Det blir ju en bra resupplevelse när allt fungerar och personalen är trevlig.