SJ börjar köra nattåg mellan Stockholm och Hamburg
Detaljerna kring nattågen är ännu inte på plats, men enligt en preliminär tidtabell kommer nattåget att avgå Stockholm tidig kväll och anlända Hamburg mellan kl 06 och 07 nästa morgon. För den som ska åt andra hållet planeras tåget avgå Hamburg kl 21 och ankomma Stockholm kl 10 nästa förmiddag.
http://www.vagabond.se/artiklar/nyheter/20210830/sj-nattag-stockholm-hamburg/
Jag har gjort ett par resor med nattåg till Riksgränsen för att åka skidor. Tycker det är så härligt att gå från ett stressigt och slaskigt Stockholm, se världen susa förbi utanför fönstret och vakna till vita berg i Norrbotten och Lappland.
Blev förvånad och imponerad över att det går snabbare att ta nattåg till Hamburg än till Riksgränsen. :) Den resan brukar avgå vid 18-tiden och vara framme i Riksgränsen vid lunch.
Jag skulle mycket hellre ta nattåg än flyg om jag skulle till Hamburg. Låter som att det kan bli en riktigt bra weekend-resa när pandemin är över.
Mvh // Johan
Jag hoppas dom får lönsamhet i linjen även om flyget kommer vara en stark konkurrent.
Jag med.
Mvh // Johan
Det meddelades nyligen att den svenska statliga operatören SJ ska köra nattåg till Hamburg. Anslutningen upphandlas genom Sverige och Danmark i en Public Service Obligation. Men detta kunde inte uppnås för Tyskland. PSO:er riktar sig mot sträckor som är olönsamma på en fri marknad, men där det finns en socialt önskvärd fördel med att göra transporter tillgängliga.
Trafikverket drog slutsatsen att det är svårt att göra nattågstjänster lönsamma och den föreslagna trafiken bedöms behöva offentligt stöd, åtminstone på kort sikt.
Dags så: "På kvällen 1 september klockan 17.34 avgår ett nattåg från Stockholm mot Hamburg och ett nattåg från Hamburg i motsatt riktning.
Det blir starten på en daglig året runt-trafik med tåg mellan Sverige och Centraleuropa", skriver Mitti.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Fiasko för prestigeprojektet: Danmark vägrar godkänna de sovvagnar SJ hyrt in för tågsträckan. Nu kommer SJ att tvingas köra utan såväl sitt- som sovkupéer, och biljetter återinlöses.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Så tråkigt!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
När jag var i Schweiz tog min bil och jag nattåget från Hamburg till Lörrach (gränsen). I många år tog jag nattåget mellan Helsingborg och Stockholm.
Bättre och bekvämare att åka på natten. Det gjorde jag från och till Berlin också. Nog trodde jag att utvecklingen gått mot mycket mer när det gäller resande med tåg.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973