Banarbetare är mer olycksdrabbe efter avreglering!
Det har blivit fler olyckor efter avregleringen vid järnvägen.
Det har blivit fler aktörer som har dålig vetskap av riskerna att jobba vid spåranläggningar och det gör att dom som jobbar där får dålig utbildning i faran som finns runt järnvägsspår. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6023159
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Undrar om det inte vore det allra bästa med gemensamt (kanske statligt) underhåll av de svenska järnvägarna?
#1 Jo det vore nog det bästa att en aktör håller i det utan vinstintresse.
Innan avregleringen när banverket skötte det löpande underhållet så hade personalen ett schemalagt underhåll att se över infrastrukturen innan saker gick sönder och var det ett mindre fel på infrastrukturen hade dom personal som var tätare placerade efter linjen, så blev det ett fel som att byta en säkring eller något annat lättare fel att åtgärda så var det klart för trafik igen väldigt snabbt nu kan det ta flera timmar innan det kommer personal till platsen.
Även så fanns det mer underhålls-materiel att laga saker med idag finns inte dom resurserna.
#2 Jag håller med om detta. Det är viktigt, att det ekonomiska tänkandet inte får genomsyra organisationen på ett negativt sätt. Även statliga verk kan ha avkastningskrav, så att enbart förstatliga hjälper inte.
Organisationen måste byggas upp underifrån, där man först och främst ser till vilka behov som finns. Sedan kan man naturligtvis inte bortse från ekonomiska realiteter och att man kanske inte har råd med allt man skulle vilja genomföra. Då får man rätta sig efter det, men man bör inte bygga upp en organisation som mäter resultatet i företagsekonomiska termer, där hälften av resurserna går åt till att olika avdelningar interndebiterar varandra.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
På den tiden det bodde järnvägare i varenda by efter spåret då funkade det klanderfritt, det var alltså bättre förr, bevisat bl.a av att för nåt år sen hyrde man in lok från 50 talet från Gävle museum för att det skulle rulla. Ja man säger då det. Det är för många med "penna i bröstfickan" inblandade numer.
#4 För några år sedan såg jag en vinterbild, möjligen från GP:s arkiv, men jag är inte säker. Tyvärr har jag inte lyckats återfinna den. På bilden ser man några banarbetare som skottar snö i en växel. Där står också en herre i hatt och rock och skottar snö.
På den tiden var många medvetna om att deras arbete på kontoret var meningslöst, om tågen inte kunde gå. Den sortens människor saknas idag.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
#5 Jo så var det. Förr i tiden om det något väldigt akut så fick dom på kontoret va ute o hjälpa till. För dom hade nog gått den långa vägen från att varit banarbetare i grunden så dom kunde sin sak,
Nu får dom sitta o räkna på vilka som ska ha jobben på upphandlingarna istället.

😂