Så ser de nya Öresundstågen ut
Dagens Öresundståg har rullat sedan år 2000 och nu ska de renoveras för fem miljoner kronor per tåg. År 2022 ska alla 111 Öresundståg vara upprustade. Under onsdagen visades det första nyrenoverade Öresundståget upp.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-ser-de-nyrenoverade-tagen-ut
Skönt med nya tåg, de gamla är lite nedgångna.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Det är ju trevligt, och behövligt, att tågen renoveras & fräschas upp. Det, enligt min mening, verkliga problemet är trängseln i rusningstrafiken vilket inte verkar ha någon lösning.
https://www.sydsvenskan.se/2016-11-26/dubbeldackare-kan-ge-plats-pa-oresundstagen
PS Artikeln är gammal men fortfarande aktuell, dock finns inga dubbeldäckare i sikte.
Har inte åkt med Öresundståg, men dubbeldäckare har jag åkt.
#3 I rusningstider är det sannerligen en upplevelse (😭)…om man får plats vill säga.
#3 Trångt på tågen i Mälardalen med, men där ska nya tåg köpas in, SJ blir dom som får köra tågen åt Landstingen.
#5 Ja, det kan jag tänka mig. Problemet, som jag ser det, är debatten om hur vi ska färdas. Politiker säger att vi ska lämna bilen hemma och åka tåg istället. Bra, jag köper den fullt ut men vad gör man när det är trångt & "krig" på såväl tåg som motorväg? Stannar hemma..?
Jag åkte med Y3 när det begav sig - 70-tal.
Där hade man dubbetdäck i första enheten.
I den sista enheten fanns motorn på plan ett.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#5 Håller med dig, mer satsning på järnvägen är önskvärt.
Funderar om det bara är inredningen som fräschas upp.
Tror att det maskinella behövs en uppdatering med för säkrare framföring.
Den stora upprustningen som behövs här nere är en utbyggnad till 4 spår.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#9 Att fräscha upp tågen är välbehövligt, och trevligt, men trängsel och otrivsel kvarstår. Trängseln i sig sliter givetvis extra hårt också, så vi är nog tillbaka på noll snart igen.