Allvarlig tågolycka i Danmark
Sex personer har omkommit och flera har skadats vid en tågolycka på Stora Bältbron. När ett persontåg på väg mot Köpenhamn strax öster om Nyborg mötte ett godståg på väg mot Fyn, skadades godståget av den kraftiga vinden och föremål träffade persontåget. https://www.dr.dk/nyheder/indland/kvaestede-i-storebaelts-ulykke-uden-livsfare
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
Artikel i Hufvudstadsbladet: https://www.hbl.fi/artikel/tagtak-blaste-sonder-pa-stora-baltbron-flera-doda/?fbclid=IwAR3-r4YMlIiGVELk9jTPpOS59mfWDvowuKC4BwDhpV4DADURDjR9fFjPm0I Anmärkning: Banedanmark är infrastrukturförvaltare i Danmark, inte ett järnvägsbolag, som det står i artikeln.

Rio 😥
Stolt ägare till tre La permer
#1 Tror ändå att Banedanmark inberäknas i kategorin järnvägsbolag, se länk nedan.
https://da.wikipedia.org/wiki/Kategori:Jernbaneselskaber_i_Danmark
Oavsett är det en hemsk olycka!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Mer läsning här:
#3 Som jag ser det är det inte självklart, att termerna bolag och företag kan användas om myndigheter. I Finland pågår visserligen en uppdelning av verksamheten, men än så länge svarar VR för såväl trafik som infrastruktur. Det kan ha påverkat formuleringen. Banedanmark är en statlig myndighet: ”Banedanmark er Danmarks største jernbaneinfrastrukturforvalter og en statslig styrelse under Transport- og Bygningsministeriet, der driver, vedligeholder og udvikler den statsejede jernbaneinfrastruktur.”
Definitionen på järnvägsbolag innefattar även bolag som hanterar infrastruktur oavsett om de är statliga eller inte.
Dessutom är wiki-länken baserad på den danska definitionen där olyckan skedde.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Vad man ser på bilderna så är det semitrailers som lastats på järnvägsvagnar (så kallade Huckepack). Dessa trailers är av typen Gardintrailer (Curtainsider på engelska) dvs sidorna består av kapellduk. Lasten förfaller vara ölbackar. Jag pratar här alltså om det godståg som persontrafiktåget mötte då olyckan uppstod.
bron var spärrad för personbilar och lastbilar. godståget var väl i praktiken lastbilar på hjärnhjul….
#8 Så kan man nog säga. Bilderna visar järnvägsvagnar med Huckepack gardintrailers. Ska bli intressant att se om det får följder vad det gäller just gardintrailers och/eller Huckepacktrafik.
#6 Precis! Man formulerar sig olika på olika språk. Jag skulle inte på svenska beteckna Trafikverket järnvägsföretag, men en dansk skulle kanske kalla det ”jernbaneselskab”. Poängen med mitt påpekande var att för den som inte kände till det klargöra att Banedanmark är infrastrukturförvaltare i Danmark, och då jag tror, att alla nu har fått det klart för sig, kommer jag inte vidare att kommentera detta. Tråden handlar om en allvarlig olycka, inte om språk.
Igår kom beskedet att Danska Transportstyrelsen nu förbjuder att lastbilstrailers lastas på tågvagnar av den typ som användes vid dödsolyckan på Stora Bältbron i förra veckan då åtta personer omkom.
– Vi tappar 65% av våra intäkter, säger Tomas Frej, terminalchef på Malmö kombiterminal.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7128688
#11 Läste det på DR. Jag förstår beslutet, men oj vilka konsekvenser. Fler trailers på motorvägarna..? Jösses, vilket kaos. Gardintrailers är billiga men på mer än ett sätt.
#12 Utmärkt läge för sjötransporter. 🙂
#13 Ja, du…jag är glad att frågan inte ligger hos mig.
#14 Läge att behålla tågfärjan i Ystad nu om inga godståg får gå i Danmark med den typen av vagnar? Vi får nog räkna med färre varor i hyllorna framöver.
Intressant artikel om olyckan. För den som är obekant med danska, vilja nämna, att ”ganske” i danskan har kvar en betydelse, som ”ganska” inte längre har på svenska. ”Det er ganske umuligt” kan översättas till ”det är alldeles omöjligt”. https://www.dr.dk/nyheder/indland/togulykken-lokofoereren-paa-godsvognen-opdagede-ikke-ulykken-foer-toget-holdt-stille?fbclid=IwAR09Ol04ZYPgX6fqfR-dJST2q5PX59ug6XrOVrcwLJciumnPt4cIoPMUAfc
#15 Det är inte omöjligt, att fler länder följer efter. Jag antar, att man skyndsamt ser över låsmekanismen, så att trafiken kan återupptas.
#17 Vore olyckligt om man la allt gods som nu går med järnväg till lastbilar, det innebär ju mer transporter på vägarna.
Som jag skrev - gardintrailers är billigt "skräp". Dessvärre är det så (som så mkt annat) att inom transportsektorn är billigt = bra och "tillräcklig kvalitet" = bra nog. Kan tänka mig att detta får ringar på vattnet inom hela EU, Huckepacktrafiken är utbredd och nödvändig eftersom det är igenkorkat på så många håll & kanter.
#18 Risken är inte stor. När man upptäcker fel, måste man åtgärda dem. Ibland är det en bilmodell som återkallas, när ett allvarligt fel har upptäckts. En annan gång är det en typ av flygplan som stoppas. Denna gång är det en typ av godsvagn som måste få en brist avhjälpt. Det finns ingen anledning att tro, att man inte skyndsamt kommer att försöka lösa detta.
#15 Trelleborg torde ha bättre förutsättningar. Kontinentalbanan är kortare och inte lika störningskänslig som Ystadbanan.
#20 Fast tills vidare har man ju stoppat alla vagnar av den typen från att rulla genom Danmark och det ställer till det redan för många företag.
https://www.corren.se/nyheter/godstrafik-styrs-om-till-vag-och-farja-om5669870.aspx
#19 Det var låsmekanismen som var problemet, inte trailern i sig.
#22 Ja, tills problemet är löst. Jag uppfattade det som att du befarade en permanent övergång till landsvägstransporter. Skulle man kunna få fram tillräckligt med bilar och chaufförer, för att nu köra på landsväg? En trailer körs inte av sig själv.
#23 Det vet jag, men det hänger ihop. En gardintrailer är en vek konstruktion och bidrog säkert till olyckan.
#24 Varje dag rullar det in c:a 500 dragbil/trailer i Trelleborg som kastar sig ut på en väl trafikerad E4. Det är "knökat" som det är och det är inte enkelt att lägga om huckepacktrafiken till en "annan kanal". Inte heller järnvägen i södra Sverige har någon överbliven kapacitet att tala om.
#24 Vagnarna är tydligen vanliga i hela Europa om jag fattar det rätt, kommer andra länder bygga om dom då? Om Tyskland eller Sverige ser det som en engångshändelse och ser inte anledning till att bygg om sina vagnar så kommer dom ju inte kunna köra genom Danmark,
Paniklösningen nu är att lasta det på lastbilar och färjor och containerfartyg.
Visst kan man lösa det långsiktigt med att lasta mer på rorofärjor eller container och bulkfartyg. Svenska hamnar blir nog glada att få mer gods. Och stort antal hamnar bygger ju ut nu.
#26 Gardintrailer representerar den stora volymen av semitrailers i Europa. Huckepacktrafiken har, åtminstone i Tyskland, ökat med c:a 3 gånger de senaste 20 åren (mellan tumme o pekfinger). Dels av politiska skäl, men även eftersom vägnätet är igenkorkat - en avlastning är nödvändig.
#27 Tror du att godsvagnarna i hela Europa kommer byggs om efter danska regler?
#28 Vet vi om en ombyggnad är nödvändig? Är det fel på konstruktionen i sig, eller var det en enstaka vagn som hade brister?
#29 Danmark förbjöd ju dessa vagnar genast efter haverirapporten, om det nu var enstaka vagnar så kunde man väl ha gått igenom vagnarna istället och plocka bort dom som har dessa defekter istället för att införa totalstopp?
#28 Är övertygad om att det kommer att dra igång en rätt omfattande kontroll och eventuellt något åtgärdspaket. Har upplevt det själv i jobbet, så kan inte tänka mig att det blir skillnad här. Olyckan var dramatiskt, minst sagt.
PS När jag skriver jobbet så är det i samma bransch dvs tunga fordon.
#30 Det hade inte varit rimligt att tillåta vagnarna att fortsätta i trafik, innan man vet hur det förhåller sig. Man kan inte riskera en olycka till. Det tar tid att reda ut en olycka och att undersöka andra vagnar. Tids nog får vi veta vad den slutliga lösningen blir.
#32 Tack, det blir alltså inte så stora förändringar än att företagen måste lämna in dokument till danska myndigheter att man har kontroller så inte godset kan flytta sig.
#32 Det var en intressant artikel. Man kan anta, att totalstoppet har satt press på berörda företag att agera snabbt.
#34 Nja, min erfarenhet säger mig att det blir mer djupgående än så. Att man rent teknisk går igenom konceptet, allt ifrån infästning/surrning av semitrailern på tågvagnen till huruvida gardintrailers är lämpliga som godsbärare. Men…det finns en politisk sida på detta också.
#33 Sant, men med längre stopp orsakar det problem för många företag. Nu vet jag inte hur mycket dansk företag som är beroende av godstrafiken men tydligen sänder man från Sverige 60 trailers om dagen via järnväg och få väl gissningsvis samma mängd hit.
Det kommer väl ta några veckor att återgå till normal trafik, många valde ju boka in godstransporter på färjorna till Tyskland istället.
Trailertågen genom Danmark börjar släppas fram igen. Både Hector Rail och CFL Cargo med TX Logistik har fått kontrollrutiner för lastningen godkända.