Stockholms centralstation
Man håller i dag på och bygger om stockholms centralstation som är byggd på en gammal sjöbotten och man håller på och byter ut alla stockar som stationshuset vilar på
Men vad många inte vet är att när stationshuset byggdes så körde man in tågen i dagens centralhall
Det visste jag inte, men tittar man så kan man förstå det på alla många dörrar
Hela centralstationen var helt annorlunda när jag växtte upp
Då var det en massa stadsbud som hjälpte till vid tågen med bagage dom ropades ut i högtalarna dit dom behövdes för stunden
Vid huvudentren hade man biljettförsäljning och inne i stora hallen hade man mycket effektförvaring som då var manuell man lämnade i väskor och sådant till personal som tog hand om detta
Det var innan förvaringsboxarnas tid
För att kunna gå ut på perrongen för att kunna möta dom som man väntade så var man tvungen att köpa perrongbiljett
Det var samma sak med centtralhallen där var det tvång på färdbevis för att få vistas där
Man kunde inte som i dag bara sittta där och titta på folklivet längre stunder för då kunde det hända att det kom fram vakter och frågade efter färdbeviset
Där det i dag ligger mac donalds var det en Sara restaurang som hette Hyllan där det även var ölservering och där hade dom alltid två ordningsvakter som stog i trappan
Jag har själv varit en av dom på 60-70 talet så jag hade min arbetsplats i centralhallen vissa tider
Vid centralstationen var det alltid liv och rörelse för där kom det in tåg från hela landet och vi hade posten som kom hit från hela landet och även skickades vidare från centralstationen så det var alltid en massa trucar som for omkring på perongerna vi hade ju även alla restaurangvagnar som skulle fyllas på och även detta skedde direkt vi dom olika spåren vid stationen
Centralstationen hade även en tid en egen polisstation
Uppe i centralhallen hade vi även en del godsmotagning som folk skulle ha med sig till den ort dom skulle till man lämnade in godset för polletering som det kallades då
Vi hade även fler skoputsare som fans på flera ställen i centralhallen