Tåg iFokus

Tåg

Etikettmuseijärnvägar
Läst 3145 ggr
ElLobo
0

ASEA Du2 581

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I samband med operaföreställningarna på Opera på Skäret, här utanför Kopparberg, brukar SKÅJ arrangera museitågresor från Stockholm till Skäret. Skäret är väl världens enda operahus med egen järnvägsstation Glad (ja, hållplats i alla fall, det gamla stationshuset används numera för en del mindre föreställningar ) …

Jag passade på att fota när det fullsatta museitåget draget av en ASEA Du2 581 från 1943 åkte tillbaka till Stockholm efter avslutad operaföreställning.

Det är imponerande att D-loken (med bl a Du2-loken) började tillverkas 1925 och användes ända fram till 1993.

Just det här loket är levererat 1943, och kallades då Dk. 1963 byggdes det om och kallades sedan Du, och 1971 var sista ombyggnaden varefter de typades Du2.

Eftersom jag stod på annan plats än vid hållplatsen får ni stå ut med en bild på vagnen längst bak i tåget.

ElLobo
0

Ännu en bild på bakre vagnen, lite närmare den här gången.

ElLobo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En liten film blev det också när tåget lämnar Skäret, och "backar" till Ställdalens station.

ElLobo
0

Veckan efter passade jag på igen. Även den här gången använde de sig av sitt Du2-lok (och gjorde tydligen det vid alla resor till Opera på Skäret i år), men det är ju trevligt i alla fall.

Här en bild på tågsetet sedd från knuten av gamla stationshuset.

ElLobo
0

En bild på vagnarna i riktning mot bron över järnvägen.

ElLobo
0

Personal och passagerare på den lilla plattformen vid Skäret.

ElLobo
0

En bild från plattformen i riktning mot operalokalerna. Själva operahuset syns i bakgrunden, till höger bakom trädet.

Till vänster syns de gamla stationslokalerna som nu är Lilla scenen samt café.

Hela anläggningen har tidigare varit ett sågverk, och på den tiden fanns stickspår ända ned till lokalerna.

ElLobo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Och så en film när tåget avgår från Skäret.