Tåg iFokus

Tåg

Etikettjärnvägsstationer
Läst 3302 ggr
[SvenA]
0

Fagersjö station

Är uppväxt vid denna station och när tågen kom så var bommarna handmanövrerade när dom skulle upp brukade vi ungar hänga på bommen så att dom inte skulle kunna kommma upp

Det var en äldre dam som var ansvarig för stationen

Vi hade även posten vid denna station så vi var tvungna att gå dit för attt få posten och då ficka man skäll eftersom man hade hängt på bommen

[SvenA]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg det ut vintern omkring 1950

Leffe
0

Härligt att få se det. Då var jag ett par år

[SvenA]
0

Det är jag och min enna syster som är på bilden

LisaF
0

Åh va kul det är att se gamla bilder, sån charm..

Då var jag verkligen inte påkommen… Mina föräldrar var inte ens påkomna… Tiden går och den sätter sina spår, minnen och annat kul vi får från bilder vi spar't från igår Glad

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

[SvenA]
0

Du har rätt att gamla bilder ger oss en innblick om hur samhällt såg ut förr

Husen på bilden är borta sedan många år och stationen är nedlaggd den lades ner i och med attman införde pendeltågt i stockholm

På den tiden bilden är tagen så hade man en semafor för att påkalla att man ville åka med

Semaforen var en stolpe med en rund skylt högst uppe och i nitten fanns det en orange lampa som tändes då man vred på stolpen åt det håll tåget kom i från

LisaF
0

Va häftigt! Det visste jag inte!

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

[SvenA]
0

Det var en rätt så vanlig sak på dom flesta mindra stationerna

[SvenA]
0

Fagersjöö var när jag växte upp ett litet stationssamhälle med totalt 60 villor och vi hade en handelsbod vid järnvägen den hade det mesta som amn kunde behöva

Den är i dag borta helt

I dag är fagersjö en förort vilken som helst som är en sovande liten ort den saknar i dag i pricip alla möjligheter för att växa

Den centrunanläggning man byggde på 60 talet då man byggde upp det nuvarande fagersjö

Då fans det två stora ,mathallar både komsum och metro fans samt färghall ,kondis ,raddiohandel ochfrisörer i dag är allt detta borta

så man ser nästan ett samhälles uppgång och fall där