Hur många vagnar?
Visst har vi nästan allihopa någon gång räknat antalet vagnar på ett godståg. Vilket är det mesta antal vagnar som du kommit upp till på ett tågset?
Kommer inte ihåg, men det var mer än 100.
Begär inte det orimliga för det kan jag inte komma i¨håg alls efter alla gånge man har räknat vagnar i sina dagar
Jag tror att de kör med upp till 300 vagnar i (Väst-) Australien (såg ett klipp på YouTube för inte så länge sedan). Hur mycket de kör med i Sydafrika låter jag vara osagt.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Det längsta jag sett var ett lok med 52vagnar. det var faktiskt mäktigt
. helt otroligt att loken orkar dra så mycket.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Om du åker till järnvägsmuséet i Ängelholm så kan du prova på att flytta ett ton (på räls). Du blir förvånad, du gör det med en hand.
På Postvagnen hittade jag en länk till ett malmtåg med 9 lok och 296 vagnar.
Kolla detta: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=316859
"Hur många vagnar och hur långt har det längsta tåget varit?"
"Världens längsta tåg någonsin var ett godståg som körde för gruvbolaged BHP Iron Ore i Port Hedland, Australien 2001. Tåget bestod av inte mindre än 682 vagnar och var hela 7 353 meter långt!"

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns även en film med världens längsta tåg.
Rekordet sattes den 21 juni 2001 i västra Australien mellan Newman och Port Headland, en sträcka på 275 km.
Tåget bestod av 682 vagnar lastade med järnmalm vilket gav tåget en totalvikt på närmare 100 000 ton. 8 stycken lok, GE AC6000, drev tåget där loken var fördelade utefter tåget. Uppställningen var 2 lok-166 vagnar, 2 lok-168 vagnar, 2 lok-168 vagnar, 1 lok-180 vagnar och därefter det sista loket längst bak.
Minns att jag ofta stod över huvudstabron och räknade vagnar. Ett stort nöje för en liten flicka
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?