Inställt
Vi bor i ett land där vi har en årstid som heter vinter. Nu är en massa tåg inställda i Skåne.
Det är tydligen en massa växlar som är fyllda av is, den får hackas bort för hand.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Tänk om politiker och tjänstemän inte tas med överraskning när vintern kommer utan kunde ha haft allt förberett inför den kommande vintern
Problemet är att vi alldrig har haft vinter i sverige
Tänk redan för hundra år sedan så fungerade tåggtrafiken men nu fungerar den ite trots den stor tekniska utvecklingen
Så fråga blirom det inte var bättre förr?
Åh, detta är inte särskilt udda. Det är bara så att folk glömmer. Januari - februari 1979 var det ännu värre här, betydligt värre.
Problemet för järnvägen är nerskärningar och avbemmaning. Förr fanns det fler småstationer med bemanning och det fanns fler även på de större driftplatserna samt glesare trafik. Då hann man med att hålla rent i växlarna.

Apropå detta ämne så visas utställningen "Oj det snöar! - Snökaos eller vanlig vinter?" på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle respektive Ängelholm.
Utställningen ger dels en historisk återblick samt berättar om hur järnvägen fungerar vintertid idag.
Där ska man kunna lära mer om järnvägen och snön och få se en fullskalig snöslunga i Gävle och en snöplog i Ängelholm.
Har för mig att jag såg tåg med snöslunga uppe i Sundsvall när jag var liten. Det är en hel del år sedan
Hutter…
Nej jag åker nog inte upp till Ängelholm för sommaren.

Jag har letat lite men hittar inga uppgifter om hur många snöröjningsfordon Banverket, förlåt Trafikverket, har eller var de är placerade, men jag har för mig att jag har hört att det har skett en drastisk minskning av dessa fordon. Trafikverket har ju i princip inget eget underhåll mumera utan anlitar entreprenörer för alla banarbeten.
Även brandbekämpningsvagnarna är väl i det närmaste helt borta och där är det de kommunala räddningstjänsterna som ska anlitas. Men jag läste i Dalarnas Tidningar i somras att räddningstjänsten hade tröttnat på alla gräsbränder utmed banvallarna orsakade av tåg och skulle nu skicka räkning på släckningsarbetet. Kommunerna vill ju också hushålla med pengarna.
I och för sig är det ju inte bara tågen som är drabbade. Ute i Europa är ju flygen inställda, men det fungerar i Sverige då flygplatserna här har resurser att klara snökrisen

Fast när det gäller flyget så är det egentligen inte snön som är problemet, det är isen. Isiga banor (som medför alltför låg friktion) och nedisning av flygplanen är det stora problemet.
Snöröjningen är, åtminstone på de större nordiska flygplatserna, mycket bra och håller minst världsklass. Arlanda är världsberömd och brukar anses som snabbast i världen på att snöröja.
Fakta om snöröjning på Arlanda flygplats:
Två centimeter snö innebär 1 200 lastbilslass till snötippen. En centimeter snö innebär fyra dagars jobb dygnet runt. Totalt under en dag röjs snö till en yta av 700 hektar mellan 10 och 50 gånger.
Källa: VolvoGroup
Snöslungor till tågen har väl funnit uppe i norr sedan 50 talet
Att skylla på mera tåg och mindra personal går väl bra det visar bara på att man har dragit ner på undehållet för mycket
Även dom som köper intågsätten har väl ett amsvar att se till att man får en vagnpark som klarar av våra vintrar för det är ju ingen som helst tvekan om att vi får vinter här i landet
Både 1976-1979 och 1986 hade vi sådana här vintrar så felet ligger i att man intr räknar med vinter här när man har beställt nya tågsätt och man underhåller heller inte vagnparken
I och med att vi har detklimat vi har så måste man ha en helt annan typ av vagnar med högre markfigång