Märklin räddat
Det rapporterades i morse att Märklins fordringsägare i dag skulle avgöra om de avskrev sina fordringar, eller skulle låta företaget gå i konkurs.
Märklin har så stor marknadsandel, att en konkurs skulle slå mycket hårt mot alltför många underleverantörer. Därmed hotas hela branschen, hette det.
Senare under dagen kom beskedet att fordringsägarna har skrivit ned skulderna med mellan 55 och 90 procent.
Märklin ägs nu av borgenärerna. En försäljning kan dock ändå komma att ske längre fram, när saneringen är helt avslutad, enligt konkursförvaltaren.
Jag trodde Märklin var borta sedan länge

Nej, än så länge lever de. De ställde in betalningarna i februari 2009 och har levt under konkursförvaltare sedan dess. I somras meddelades att Märklin återigen går med vinst.
Om inte annat så är ju varunamnet värt en hel del, och det finns säkert flera intresserade spekulanter.
Fast jag har aldrig gillat Märklin. Hos mig gäller Fleischman, Roco och Minitrix

Ja, det är ju många som föredrar Fleischmann, men alla de olika MJ-tillverkarna har problem. Roco gick i konkurs 2005 och köptes av Modelleisenbahn Holding, som 2008 även köpte upp Fleischmann. Trix ägs ju sedan länge av just Märklin.