Tågparadiset heter Schweiz
"Närmare 97 procent av alla persontåg i Schweiz går i tid. Vagnarna är moderna, rena och bekväma. Priserna är inte låga men rimliga och med rabattkort kan man åka för halva priset. Tidtabellerna är bra med anslutningar som gör att man sällan behöver vänta på perrongen mer än tio minuter."
SvD: Tågparadiset heter Schweiz
Diskussion i Postvagnen
Klart de håller tiden. Det är ju därifrån Schweizeruret kommer
Allvarligt talat. Det är ju så det ska vara. Är inte Japan bra på tidepassningen också?

Jag har för mig det. Jag hörde något inslag på radio för någon månad sedan, och jag tror att det var japanska tåg det handlade om. Eller möjligen att det var tunnelbanor. 
De har kanske torrare och fluffigare snö där uppe i bergen. Här i Skåne är det som cement.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tänk på att Japan och Schweiz har en sak gemensam. Det är totalt inte många mil järnvag tex. gemfört med oss.

Sverige har ca 18 000 km järnväg, Japan 27 000 km och Schweiz 5 000 km.
Så Japan har nästan dubbelt så mycket järnväg som vad Sverige har.

Ja, det trodde jag inte om Japan? Dom började ju ganska sent med järnvägar.
Men har vi inte haft mer än 18 000 km?
Men säger ni så, har jag väl fel. Ber om ursäkt för dumma påståenden, ska läsa på bättre innan jag ytrar mig nästa gång.

Ingen fara, jag tycker inte det handlade om några dumma påståenden. Man kan absolut inte veta allt! 
Svenska Wikipedia skriver:
"Sveriges järnvägsnät har byggts ut sedan mitten av 1800-talet och var som störst före andra världskriget, över 16 000 km, omfattar i början av 2000-talet ca 12 000 km järnväg, varav 9 400 km är elektrifierad. Denna längduppgift omfattar linjenätet, den totala mängden inkl bangårdsspår och andra kapillära spår är betydligt större. En uppskattning gjord i början av 2009 visar på att det finns ca 18 230 km tillståndspliktiga järnvägspår i Sverige. Av dessa är 14 475 km Trafikverkets, 11 900 km BV linjenätet, övriga 2 575 km torde omfatta BV bangårdar och BV kapillära spår. Övriga spårinnehavare omfattar 3 755 km järnvägspår. I dessa ingår Inlandsbanan, Arlandabanan, Öresundsförbindelsen, museijärnvägar och industrispår."
I engelskspråkiga Wikipedia står det att Japan invigde sin första järnväg 1872, och Schweiz 1847.