Tåg iFokus

Tåg

Etiketterlokomotivlokellokdiesellokånglok
Läst 2920 ggr
Leffe
0

Sveriges vanligaste ellok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Totalt har 366 Rc- lok levererats till SJ. Loken tillverkades mellan 1967 och 1988. Visst har du också sett ett Rc-lok?
Bilden visar ett Rc3-lok i Göteborg. Fotograf är Bengt Persson

EvaG
0

Det har man sett. Både blå och orange.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[SvenA]
0

Det är många sådan man har sett i sina dagar

ElLobo
0

Och Rc-loken finns i flera varianter och färger.

Här är GreenCargos Rc1 1325 i Borlänge, i samma färgsättning som ovan.

ElLobo
0

Och här är GreenCargos Rc4 1306 i Ludvika.

ElLobo
0

GreenCargos Rc2 1099 och Rc2 1035 väntar i Ludvika på att få fortsätta söderut.

ElLobo
0

Men det här har, i mitt tycke, en mycket finare färgsättning.

TÅGAB:s Rc2 006

Fickludd
0

och här är det enda orangea. Green Cargos 1290, som jag en tidig sommarmorgon körde mellan luleå och Boden. Kort men trevlig sträcka, och självklart måste den förevigas!

Ronny-K
0

Fina bilder på RC loken!

När jag började vid SJ, 1977, var det fortfarande gott om ¨brunlok¨ i trafik.

DU, DA, UB, Hg etc. De var mycket underhållskrävande, speciellt de med glidlager och oljebadssmörjning.

RC loket var mycket mindre krävande på den fronten.

Har kört samtliga ovanstående littera plus de flesta dieslarna
om än bara inom verkstads/skolområde.Cool

JanGBG
0

SkrattandeTånk om du kunde göra en liten recension eller " hur jag upplevde" av varje lok typ som du kört. Vi andra som knappt har kommit in i förarhytten, skulle uppskata det.

Ronny-K
0

#9 Hej JanGBG.

Ok, inte på en gång men en liten början..

Jag är ju dieselgubbe så favoritloket är nog T-44. Det är nog motorljudet från GM's 12 cyl 2takts dieselmotor som gör detGlad

Ronny-K
0

Det roligaste minnet av T-44 var nog när skolklasser kom på besök. Vi hade en snutt övningsspår där de fick provköra några meter. Efter avslutad "examen" fick de alla ett "förarintyg". Sällan man sett så glada, uppmärksamma och intresserade skolelever. Kul!Skrattande

Ronny-K
0

#9 För att få en recension om lokens köregenskaper på spår får vi nog be en riktig lokförare berätta.
Jag har ju jobbat på underhåll och teknisk utbildning och kan (kunde) den biten. Men det var ju länge sedan nu..

JanGBG
0

Skrattande OM inlägg #11

Man behöver inte vara skolbarn, även en "gubbe" på väg till pension, tycker sådant är ropligt.

GladLäs mitt inlägg "Min bästa Tågupplevelse", skoj om någon fyllde på.

Tungan uteMin fru brukar säga "Du är inte 6 till 7 år, du är 67" men jag undrar ibland om hon har rätt?

Ronny-K
0

Barnbarnet fick en Modelljärnväg i Julklapp…

Det var jättekul ! …Skäms

…Tyckte vi bådaSkrattande

ElLobo
0

Skrattande Kan tro det!

Ronny-K
0

En rolig historia angående RC lok inträffade på mitt dåvarande job på Driftverkstad Lok i  Helsingborg där jag jobbade som lokreparatör i slutet av sjuttiotalet.

Vi jobbade som reparatörer både på diesel och ellokssidan med avsyning i början av karriären. På ellokssidan var det skiftarbete med nattpass då vi ibland arbetade två gubbar men för det mesta bara en.

Det var mycket springande med olja i varma oljekannor, bromsblock etc. till de gamla brunloken. Ibland skulle lok multippelkopplas  och provas.  Loken skulle sedan ställas i den ordning de skulle gå ut samt köras fram till utgångsspåret ca en 1/2 tim innnan avgång och lämnas körklara för föraren med spänning på.

Det var med andra ord ganska körigt, det hälpte inte heller att turlistan var krånglig.  T.ex. Ett lok som hade avg. Tid 01.55 skulle multippelkopplas med ett som hade avg. Tid 02.00.
Vi brukade skoja om att det skulle vara gummiband imellan.

Hursomhelst en ny kille hade gått och övat med en äldre kollega en tid, avlagt körprov etc. när han skulle gå natten ensam första gången.

Han kämpade och sprang som aldrig förr den natten berättade han. Lite nervös också så klart, ansvaret var ju stort.

På natten körde han fram ett RC till utgångsspåret där ett annat RC redan stod startklart med spänning på. I akt och mening att lämna god plats körde han så nära framförvarande lok som möjligt men missbedömde  avståndet lite så att detta fick en liten knuff buffert mot buffert.

Skräckslagen ser han då framförvarande RC rulla iväg mot utgångsväxeln till Malmöspåret!
Tankarna virvlade runt i hans huvud, hade han glömt att sätta både parkeringsbroms o lokbroms ??!!!

Han kastade sig ner för lejdarna och försökt springa ifatt loket, men det rullade bara fortare och fortare i det lilla nedlutet och försvann nedåt bangården.  
Han rusade tillbaka till verkstan, kastade sig på telefon, ringde till tornet vid vallväxlingen längre ned och frågade med andan i halsen ..

-Ha..ha..har ett RC lok nummer xxxx passerat er!!??

-Jooo, det gick förbi ett alldeles nyss. Varför frågar du?

-Vvar det en förare på loket!!???

-Klart som f-n att där var en förare. Är allt ok med dig?

Timing! Stötte till buffertarna samtidigt som föraren, som han inte hade sett, fått klart och drog på!

Vi mötte en mycket trött yngling den morgonen…Skrattande

Ett litet PS. Han blev en mycket duktig lokreparatör och avancerade till chefsposition, väl förtjänt!