Tåg iFokus

Tåg

Etikettpersontåg
Läst 2181 ggr
Leffe
0

Vad har du åkt?

Det finns många olika sorts persontåg, höghastighetståg, InterCitytåg, regionaltåg och pendeltåg (skillnaderna kan du läsa under "Artiklar-Persontåg"). Vad har du åkt för passagerartåg?

Leffe
0

Jag har åkt InterCity, X2000 och pendeltåg

EvaG
0

X2000, InterCity, ArlandaExpressen, Roslagsbanan och pendeltåget.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Tatsja
0

X-200, Pendeltåg, Rälsbuss och vanligt tåg.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
0

Motorvagn, pendeltåg,saltsjöbanan,roslagsbanan,rälsbuss,och domgamla hederligga tågen förståss

En sak som skulle ha varit kul att få åka hade vari den transibiriska järnvägen

LisaF
0

Jag har åkt persontåg, InterCity, x2000, regionaltåg och pendeltåg

Inte hundra på alla sorters olika tåg jag åkt, men jag kände mig bekant med alla som nämndes i #0

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

[GunillaR]
0

Jag har faktiskt åkt med "tuff-tuff"-tåg en gång i tiden. När jag var liten så åkte mor och jag ofta mellan Malmö och Lund eftersom mor hade en gammal moster som var på ålderdomshem i Lund. Det var alltid en stor upplevelse att åka tåg.

Och jag tycker fortfarande om att åka tåg. Men jag tycker inte om att åka med X2000, tycker att det är otäckt när det lutar så mycket när det svänger.

Den senaste långresan jag gjorde var från Malmö C till Åre. Det var i december 2008 då vi firade julen i Åre. Jag åkte sovvagn dit med direktanslutning. Hemresan gick från Åre till Stockholm C med Intercity och sedan med X2000 till Malmö.

Jag har åkt tunnelbana i Stockholm, London och Paris.

Har också åkt Pågatågen, regionaltågen i Skåne. Innan pågatågen kom till åkte man rälsbuss.

Farwuq
0

Jag åker sällan tåg trotts jag är intresserad. Jag har åkt "Pågatåg", riktiga loktåg, Tuff-tuff tåg och rälsbuss (Y6, Y3 etc), sen har jag även åkt med YP uppe i Småland innan de lade ner smalspåret 1984.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JanGBG
0

Tungan uteHej

Har åkt dom flesta person tågen som vi nu har X2000, InterCity osv.

När jag var barn så åkte jag ett Ångdrivet smallspårigt lokal tåg i Göteborg tror det kallades "Säröbanan".

Men under min militär tjänst, har jag faktiskt åkt i en till "trupptransport" om gjord "Godsfinka", detta var tidigt 60-tal.

Farwuq
0

Det stämmer att Säröbanan fanns i Göteborg, men den var normalspårig.

Smalspårig var däremot Västgötabanan, den banan som gick mot Skara.

JanGBG
0

SkämsJa, du har säkert rätt. Vad jag däremot vet är att man målade "på bus" ett av loken med blommor. Det var några konstnärer som gjorde den tidens "Klotter". OJ, vad det skrevs om i GP.

RuiXue
0

Jag har åkt gammal hederligt ångtåg ett flertal tillfällen, Rälsbuss, S-Tåg i Köpenhamn (åker det 5 dagar i veckan), Öresundståg (också 5 dagar i veckan), Pågatåg, X2000, Intercity, Regina, Tunnelbana i Stockholm, Tunnelbana i London, Tunnelbana i Shanghai, Maglev tågSkrattande Kineiskt nattåg, Kinesiskt Intercity både med en och två våningar, Tunnelbana i Beijing.

Kan man säga att jag testat lite av varje?Oskyldig

Jennie

JanGBG
0

SkrattandeMoskvas tunnelbanna var mäktig med kristalkroner i taket. fast den i London var ju lättare att hitta i.

GråterKom bort mig i Moskvas tunnelbana engång på det "kalla krigets tid" ingen talade engelsk. Men en polis kunde lite engelska, han överlät mig till en äldre dam som efter några stationer överlät mig till ett ungt par som såg till att jag kom till rätt station.

Kände mig trygg under hela resan, alla var vänliga.

JanGBG
0

GladDet lär finnas i bergs rika trakter järnvägar som på svåra stigningar har en tredje mitten räls som är en kuggstång!

Någon som har åkt med ett sådant tåg?

Farwuq
0

Nej, men vagnar med lina mellan rälerna det har jag åkt. Jag tror det heter Bergbana eller så.

[SvenA]
0

Skansen tåget

ElLobo
0

Av det som jag kommer ihåg att jag har åkt, så har jag åkt ångtåg (museijärnväg), X2000, regionaltåg Regina, InterCity och persontåg med Rc-lok (där jag en gång satt i en extrainsatt tredjeklassvagnGlad), rälsbuss (Y6-klassen),  pendeltåg, tunnelbana i Stockholm och London, spårvagn i Göteborg samt tåg i Storbritannien och Israel.

Effie
0

Jag har åkt en del tåg, för att jag gillar att åka tåg. Vad kan det ha blivit?

X2000, InterCity, regionaltåg Regina, pendeltåg. Mycket av det som rullat på rälsen sedan 60-talet helt enkelt.

Ttunnelbana (Stockholm, London, Paris, Oslo, Boston…kommer inte på fler. Barcelona också kanske; har de tunnelbana där?). Tvärbanan i Stockholm också.

Spårvagn förstås (Göteborg, San Francisco, Halle an der Saale, Budapest, förmodligen fler ställen)

Jag har åkt rälsbuss på en museijärnväg vid Nora (och ett tag senare tog jag tåget från Borås och tyckte jag kände igen det)

Jag har åkt efter ånglok från Trollhättan. Specialbiljett för Fallens Dag; man åkte ångbåt ena vägen och tåg andra vägen, till/från Göteborg Senast jag gjorde det var det ett gammalt tåg, men inte ånglok.

Jag har åkt på Hamnbanan här i Göteborg; en liten specialtur arrangerad för Järnvägsfrämjandets årsmöte i våras. Det var museitåg från Bergslagernas Järnvägssällskap. Särskilt kul var det när tåget stannade, och alla män fick gå ut och knuffa.Glad

Jag har åkt tåg i Europa; tåg Sassnitz - Wien, tågluffning korsan tvärsan. Jag har åkt tåg i Tunisien (lyxigt) och på Sri Lanka, tredje klass. Men detta var länge sedan.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ambi
0

Oj, det var längesedan jag åkte tåg. Ev var det på 1980-talet, med nattåg Vännäs-Uppsala.

Alltså mitt svar är de gamla tågen och rällsbussarna. Min pappa jobbade åt SJ, så vi hade gratis resor på SJ och jag har ett nostalgiskt intresse för de gamla tågen.

Jag hade tänkt göra en provtur med den nya Botniabanan, men det verkar vara sådant strul med den, så jag väntar tills allt funkar som det ska.

Leffe
0

De gamla tågen är helt underbara

RuiXue
0

Jag blev helt nostalgisk när jag åkte från Vårgårda till Göteborg förra Söndagen med Tågab. De körde gamla hederliga tåg som inte ens hade automatiska dörrar, och inne i tåget var det träpaneler på väggarna och de där jättesköna sätena med fasta armstödKyss Det var som att vara tillbaka på 80-talet och tidigt 90-tal då jag och mamma brukade ta tåget över till Narvik från Björkliden eller Riksgränsen när pappa tog en fotodag i fjällenGlad Sån nostalgi! Den tågresan till Göteborg var minst sagt runt 50 minuters ren mysnostalgiFlört

Jennie

Leffe
0
LisaF
0

#20 Åååh !

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

ambi
0

#20 Jag blir riktigt avundsjuk!

Dofterna och ljuden av de gamla tågen, är sådant som alltid finns kvar och att återuppleva det, måste vara häftigt.

RuiXue
0

Det Tågab tåget hade verkligen det hela! Veckotidningar att läsa, och reklamen för bistron var i gammal stil också. Så har ni möjlighet så kan Tågab rekommenderas! Det tåget jag åkte med körde Karlstad-Göteborg via Västra Götaland istället för genom DalslandGlad

Jennie