Tåg iFokus

Tåg

Etikettjärnvägslinjer
Läst 845 ggr
ElLobo
0

Framåt i Sydostasien

Regeringen i Laos har bett konsulter påskynda miljöarbetet med den planerade 481 km långa linjen för att knyta ihop Kunming i Kina med Vientiane i Laos, för att starta banbyggandet redan i april.

Länk: Cross-border construction soon

Thailand och Kina ska skriva under en överenskommelse om ett höghastighetsprojekt.

En 620 km lång linje ska knyta ihop Nong Kai med Bangkok. Trafiken ska skötas av ett gemensamt thailändskt-kinesiskt bolag.

Länk: Thailand and China to Sign $4.9bn High-Speed Rail Deal in April

Leffe
0
Farwuq
0

Det behövs. Snart kan man ta tåget till Peking och byta där för att slutligen hamna i Bangkok.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ElLobo
0

Samarbetsavtalet mellan Thailand och Kina på den totalt 1554 km långa tåglinjen har kommit en liten bit närmare.

LänkSino-Thai construction agreement edges closer

Farwuq
0

Det är bra att de bygger standardspårvidd.

Annars så har de väl, 1067 i Sydostasien? De borde fortsätta med en standardspårvidd järnväg ända ner till Singapore.

ElLobo
0

Jag undrar om det inte är 1000 mm spårvidd de använder?

Farwuq
0

ElLobo
0

Jag tittade i Wikipedia, och där står det att det är 1000 mm som de har, både i Thailand, Laos, Vietnam, Malaysia, Myanmar och Kambodja.

Jag såg att modelljärnväg kan göra lite påverkan också:

"Interest in rail transport in Thailand can be traced to when King Rama IV was given a gift of a model railway from Queen Victoria."

Skrattande

ElLobo
0

Nu har bygget av järnvägen mellan Kunming, Kina och Myanmar officiellt börjat.

LänkChina starts work on line to Myanmar

Farwuq
0

Det blir nog ett kostsamt projekt.

"The line is being built for a maximum operating speed of 140 km/h, and more than 75% of the line will be in tunnel or cutting given the mountainous terrain."

Terrängen förefaller mycket svår.

Klart är åtminstone att det blir normalspår fram till gränsen mot Burma.