Utländska aktörer på svenska spår
I tidningen Publikt, utgiven av fackförbundet ST, har jag hittat en intressant sammanställning över de utländska aktörer som har persontrafik på svenska spår. Läs också gärna hela artikeln, som handlar om hur bolagens låga anbud påverkar personalen.
Jag kopierar hela tabellen och hoppas ST inte tar illa upp.
Deutsche Bahn, DB
Ägs av tyska staten. 293 000 anställda i 130 länder, omsatte i fjol 340 miljarder kronor. Äger DB Regio Sverige AB, köpte 2010 brittiska Arriva och äger Botniatåg tillsammans med SJ. Kör Botniabanan, Kinnekullebanan, Pågatågen i Skåne, Östgötapendeln samt från 20 augusti Roslagsbanan och fyra lokaltågslinjer i Storstockholm.
Danske Statsbaner, DSB
Ägs av danska staten. 10 000 anställda, omsatte i fjol 14 miljarder kronor. Drev tidigare regiontrafik i södra och västra Sverige i bolaget DSB First, där DSB ägde 70 procent och börsnoterade skotska First Group 30 procent. Kör Krösatågen i Småland och Upptåget i Uppland. Äger 60 procent av Roslagståg, som kör Roslagsbanan fram till 20 augusti.
Norges statsbaner, NSB
Ägs av norska staten. 12 800 anställda, omsatte i fjol 14 miljarder kronor. Köpte 2007 Svenska Tågkompaniet AB. Kör X-tåget i Gävleborg, Tåg i Bergslagen, regiontrafiken i Värmland samt viss trafik Karlstad–Oslo. Äger 40 procent av Roslagståg, som kör Roslagsbanan fram till 20 augusti. Kör även godstrafik genom Cargo Net AB.
Veolia Environment Tidigare Connex.
En börsnoterad koncern med bas i Frankrike. 317 000 anställda, omsatte i fjol 270 miljarder kronor. Äger även Linjebuss. Kör Mittnabotåget Sundsvall–Trondheim, Kustpilen Kalmar–Linköping och spårvägstrafik i Norrköping. Tog i julas över Öresundstågen från DSB First. Kör fyra lokaltågslinjer i Stockholm till 20 augusti.
Mass Transit Railway, MTR
Börsnoterades 2000 men ägs till över 75 procent av Hongkongs regering. Har 21 000 anställda, omsatte i fjol 27 miljarder kronor. Kör tunnelbanan i Stockholm.
Macquarie Group
Ett australiskt investeringsbolag. Äger A-Train AB som kör Arlanda Express.
Oj då det är några stycken

Ja, det är några stycken, och det var väl inte alla man hade riktig koll på.
Det är väl typiskt Sverige

Jag tror nog att det är ungefär likadant i andra länder där tågtrafiken är av reglerad. I Norge kör ju bland annat CargoNet, Hector Rail och Tågåkeriet tillsammans med norska företag.
Jag menade att inte ha koll

OK, jag förstår.