Train costs more than plane... it’s INSANE
Soaring rail fares mean it’s now dearer to travel from Scotland to the rest of the UK by train than it is to FLY, a Scottish Sun investigation reveals.
Tåget är ofta rysligt dyrt! Har tänkt många gånger att "jag ska ha en biljett, inte KÖPA tåget!" när jag åker tåg. För lokala resor lönar det sig inte att åka kollektivt ens med dagens bensinpriser. Ska jag t.ex till grannstaden 22km bort så kostar resan runt 50+ kronor åt vardera hållet med tåg eller buss och det är ett ständigt passande med tider då transporterna inte går så ofta. Tar jag bilen kostar bensinen nästan mindre åt båda hållen än en enkelresa gör kollektivt, självklart tar man bilen och har friheten att komma och åka som man vill!
Det är sorgligt att det går åt fel håll med tågpriserna! Tåget är ju trots allt mijlövänligare!
Bodde i flera år i Köpenhamn och ibland hade det vart billigare att flyga upp till Göteborg (om man hade lyckats få tag på 299kr biljett någon gång- hände aldrig, men i alla fall) än att ta tåget som ibland kostade över 400kr enkel resa och då åkte jag ändå som ungdom! Provade aldrig att flyga upp då jag kommer från Vårgårda och pappa hade fått hämta på flygplatsen eller så hade jag fått ta mig från flygplatsen, in till Göteborg och sedan vidare till Vårgårda.
Jag och mamma åkte tåg från Göteborg och hem härom veckan och det gick på 110kr per person för en resa på 40 minuter! Återigen hade det vart billigare att åka bil
Så det är inte bara i Scotland och UK som tåget är dyrt
Jennie