Hade SJ rätt att göra så?
Hej!
Jag tänkte att det kanske finns någon här inne som kan svara på om SJ agerade rätt vid en händelse tidigare i år?
En 16 årig flicka skulle åka tåget från Göteborg till sin hemstad i blekinge.
Hennes mamma bokade och betalade biljetten online dagen innan, och i stressen råkade hon klicka i den dagens datum, och betalade alltså för en resa med avgång lördagen klockan låt säga 19.00.
Ovetandes om felet hoppar flickan på tåget på söndagen kl 19.00 och påbörjar den långa resan hem. Konduktören kollar biljetterna och påpekar att hennes biljett inte är giltlig.
Flickan har inte tillräckligt med pengar på sig för att lösa en biljett kontant på tåget, och ringer sin mamma i panik och berättar att de nu ska tvinga av henne vid nästa station.
Mamman försöker förklara misstaget för konduktören och påpekar att de ju kan se att biljetten är oanvänd, och att klockslaget är exakt detsamma, men att hon gjorde ett fel i datumet. Hon har ju betalat för exakt samma resa som inte utnyttjats, och allt är så uppenbart ett misstag gjort i stressen.
Konduktören nekar rått till någon annan lösning än kontant betalning omedelbart, och i Borås avvisas flickan från tåget.
Den 16 åriga flickan är då strandsatt på perrongen i Borås, 35 mil hemifrån, utan möjlighet att varken ta sig tillbaka till gbg eller hem, utan möjlighet att ta sig någon annan stans än in i väntsalen, och utan möjlighet till att äta.
Flickans förälder får då ge sig ut och köra dessa 35 milen sent på kvällen, hämta flickan, och köra hem igen.
Det jag undrar i det hela här, som jag inte förstått är, om det nu var så blankt nej till att utnyttja biljetten, varför kunde de inte fakturerat hennes mamma en ny biljett. Får de verkligen släppa av en så ung tjej i en stad där hon inte har någon möjlighet att ta sig ifrån själv.
Om det hade hänt flickan något. Rånad, misshandlad, mördad, hade SJ fortfarande inte haft något ansvar alls?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Står under SJ resevilkor att man skall kontrollera rätt dag när man har bokat. Jag gjorde samma misstag i sommras när jag åkte men en trevlig konduktör lät mig åka på biljetten.
Jag tycker det är konstigt att konduktören inte kontaktar polis då flickan är under 18 år.
Biljetten var ju definitivt inte giltig, det är även möjligt att pris skiljer sig. En 16-åring kan ansvara ganska mycket för sig själv, så att sätta av henne ser jag inga större problem med faktiskt. Jag reste själv och betalade mina egna resor vid den åldern, arbetade extra på helger och ansvarade både för det och pendling fram och tillbaka, och nej, jag är ej lastgammal, utan detta var för några år sedan och ej på stenåldern. Jag vet även att vi till och från tjuvåkte på tåg, och hade definitivt fått ta konsekvenserna av det om någon ifrågasatt det, det var en riskkalkyl som vi gjort. (Sedan kan jag se att man förespråkar mänsklighet, men samtidigt har tågvärdarna strikta instruktioner att minimera friåkandet, hur skall gränsdragningen göras?)
Kunde inte föräldrarna i sådana fall överföra pengar till flickans kort så att hon kunde lösa en giltig biljett är den närmast tillgängliga variant som jag kan se… Alternativ möta upp på stationen och där lösa ut flickan och hennes resa?
Faktura skulle förutsätta att fakturan gick till flickan och att flickan hade giltig legitimation med sig, detta är dock tveksamt då personer under 18 år ej har rätt att handla/sluta avtal om de ej har egen intjänade pengar att göra detta för, annars fordrar detta målsmans tillstånd…
SJ satte av en 11-årig flicka ensam på Kumlas tågstation. Det är för mig betydligt mer upprörande, denna flicka hade dessutom faktiskt en giltig biljett, som dock hennes syster som besökte toaletten under biljettkontrollen innehade.
Det stämmer att 16 åringar kan ansvara mycket för sig själva, men de räknas fortfarande enligt lag som barn och är därmed omyndiga.
Denna flickan hade dessutom redan visat att hon inte hade varken pengar eller annat sätt att ta sig ifrån stationen.
Om flickans föräldrar inte kunnat köra den långa vägen och hämta henne hade flickan inte kunnat ta sig hem över huvud taget den dagen, eller ens ifrån stationen till ett säkert område.
Jag tycker inte att man som vuxen släpper av ett barn 35 mil hemifrån och låter henne lösa hemresan bäst hon vill utan att ha sett till så att hon faktiskt tar sig hem.
Flickan hade dessutom sin mamma i telefonen, det hade gått att låta flickan åka med till slutdestinationen, sett till så mamman mötte upp henne, och tagit betalt då, när de visste att hon kom rätt.
Jag har full förståelse för att de har regler de måste följa, men #1 visar ju att dessa reglerna har undantag, och jag kan inte för mitt liv förstå hur man som vuxen människa lämnar ett barn till sitt öde sent en kväll i en främmande stad 35 mil hemifrån och kallhjärtat åker därifrån.
För mig spelar det ingen roll om tjejen är 16 år eller 18 år, båda går troligen på gymnasiet och relativt vuxna. Ja, den ena är lagligt vuxen, däremot är båda ansvariga för sina egna handlingar och straffmyndiga.
En mamma i telefon vet jag ej hur det spelar in? Möjligen vetskapen om att vederbörande faktiskt har kontakt med någon hemma och möjlighet att få hjälp, med andra ord något som talar för en avsättning än mot. (Om nu detta är frågan.)
Snarare är det ansvarslöst att skicka iväg sin ungdom på en dylik resa utan att kolla att personen har pengar och biljett att ta sig fram på. Det står som julatopp7018 skriver tydligt att biljetten endast är giltig på den avgång som bokas och att man skall dubbelkolla sin bokning. Den skall dubbelkollas för att det skall vara säkert.
I detta fall anser jag faktiskt inte att SJ kan klandras, utan det gäller att föräldrarna skall lösa sina ungdomars förflyttning, detta är ej SJs ansvar.
Ja, jag hade troligen som anställd ej satt att av personen, möjligen tillkallat polis till slutstation och lämnat en anmälan om jag misstänkte att tjuvåkandet skedde med uppsåt. Problemet är att du som anställd i första hand skall se till arbetsgivaren och fullfölja dina arbetsuppgifter, sedan skall du helst moraliskt kunna stå för dessa…
#4 Tjuvåkandet. Är du allvarlig?
Jag tappar tron på mänskligheten när vuxna människor behandlar BARN på det viset. Sedan får de peka på regler och paragrafer bäst de vill. Ett barn ska inte strandsättas 35 mil hemifrån pga ett misstag.
När SJ gör fel. Vad skyller de på då?
"Det var ett misstag från vår sida, och vi ska se över våra rutiner."
Att barnet är straffmyndigt har ingenting med frågan att göra. Barnet är omyndigt och därmed ett barn. Det är vuxnas ansvar att skydda barnen, oavsett om det är vår egen avkomma eller inte. Tyvärr tycker inte alla vuxna så, utan pekar hellre på sin regelbok och sträcker stolt på ryggen av att äga en sådan härlig makt som gör att man har rätt till att kasta av barn från tågen, när det finns så många fler lösningar som hade inneburit säkerhet för barnet. (Vilket att stå ensam på en perrong mellan 20-00 en sen kväll inte gör.)
Planerar man tjuvåka är man väl rätt blåst om man går och köper en biljett till exakt samma avgång, bara dagen innan.
_Charlie; under 18 år räknas du som barn, ja, däremot saknar du inte ansvar för detta. Även om du är under 18 år så kan du dömas till riktiga fängelsestraff om det finns synnerliga skäl för detta, mer vanligt sluten ungdomsvård som innebär att du är frihetsberövad. Du kan gripas, anhållas och häktas. Så ja, min syn är att du även bör kunna ta ansvar för att ha en giltig biljett när du nyttjar kollektivtrafiken, vilket även innebär att du begår ett brott när du uppsåtligen saknar denna.
Det är vanligt förekommande att en biljett köps och nyttjas flera gånger, jag har själv gjort detta och många gånger fungerar det utmärkt. Finns flera flashbacktrådar om hur du manipulerar det lokala systemet med SMS-biljetter på bussarna. Hur skall en biljettkontrollant veta när någon uppsåtligen försöker fuska och när någon endast är rejält jäkla klantig?
Sedan kan man anse att personalen i fråga bör ha brutit mot reglerna och låtit tjejen gratisåka, däremot är det svårt säga att SJ gjort fel. Olyckliga omständigheter är min variant. Visst kan man anse att ett undantag skulle ha gjorts, dock anser jag att en 16-åring bör kunna ansvara för att köpa en korrekt biljett. Sedan skulle jag anse att någon får lösa ut personen, vuxen eller barn i slutet av resan, men det är min personliga åsikt.
Jag tycker det var helt rätt av konduktören. Han gjorde sitt jobb. Beställer man biljett genom internet får man dessutom godkänna den 2 ggr om jag inte minns fel. Hon måste även ha sett felet när mamman printade ut biljetten.
Jag tycker det luktar mygel från mammans sida, det skiljde säkert i pris.
Sen tycker jag även att det är väldigt underligt att mamman skickar iväg dottern utan pengar. Man kan tycka att lokföraren borde vara snäll och låta henne åka med, men torr ni verkligen att detta hade varit sista gången mamman gjorde "fel" vid beställningen?
Nä, heder till konduktören som säkert hade lite skuldkänslor men som skötte sitt jobb.
#7 Fy skäms att skriva så om andra människor…
#8 Fy skäms? Jag är bara ärlig! Jag tyckte han gjorde helt rätt. Du får nog utveckla din "fy skäms" mer.
#9 Att sitta och döma ut någon som begick ett tråkigt misstag så simpelt som att missa kontrollera datumet i stressen, som en bedragare, det är vidrigt.
#10 Precis lika mycket som du dömer konduktören och SJ för att de sköter sitt jobb. Är du mamman i dramat? Oavsett borde du skämmas som sitter och klankar ner på mig, tåler du inte svaren du får, ge då f*n i att posta en kommentar.
Mamman gjorde fel, så enkelt är det! Det går inte att skylla på någon annan, det ÄR mamman som gjorde fel! Thats it!
#10 Man är ju ändå skyldig att kolla sin biljett när man ingår i ett köp av biljett, även flygbolagen mm har samma regler.
#11 Jag är inte mamman, men du kanske är konduktören eftersom du verkar ta denna händelsen ohälsosamt personligt? ;)
Jag klankade aldrig ner på dig någonstans, jag klankade ner på ett beteende du uppvisade. Du själv skrev ut att en person var en brottsling, det är en stor skillnad, och du borde vara vuxen nog att veta att man inte dömer folk utan bevis.
Ha de.
Du sa att jag skulle skämmas, det är väl ändå till att klanka ner. Brottling? Det är hur man själv tolkar det.
Vuxen att inte döma? Jag har inte dömt någon, det är hur man tolkar mina inlägg, alltså är det du som är dömmande.
Utan bevis? Men du tycker ju konduktören är fullständigt dum som kastar av flickan, snacka om att dömma när en person sköter sitt jobb.
Du får nog skaffa dig mer kött på benen innan du går in i någon diskussion som du inte klarar av.
Allt är inte svart eller vitt här i livet. Det finns en hel del underbara färger också. Med lite vänlighet och medmänsklighet kommer man långt, och det känns rätt skönt att hjälpa andra.
Om jag någon gång klantar till det, eller mina egna barn råkar i trubbel, hoppas jag att det finns en vuxen människa med hjärta nog att hjälpa dom.
Jag är väldigt glad att detta upprör mig så mycket, det visar att jag själv har ett hjärta stort nog att aldrig sätta ett barn i osäkerhet, oavsett vad en sketen regelbok säger. För mig är ett barns säkerhet viktigare än en paragraf, och det är jag glad för.
God jul!
Så är det för mig oxå! Men man kan inte påstå att mamman är så. Hon hade 3 chanser på sig att kolla biljetten. Oavsett vad man tycker så har inte konduktören gjort fel. Du vet ju dessutom inte om hen mår skit dåligt efter att hen släppte av flickan.
God Jul!
På de sträckor som jag åker är SJ:s biljetter normalt billigare på lördagskvällar än på söndagskvällar, då många ska hem efter en helg borta. Däremot torde den del där Öresundstaxa gäller inte påverkas av veckodag. Jag har förståelse för att biljetten inte accepterades.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.