”Man blir lite avtrubbad”
På Roslagsbanan är det så vanligt att människor går på spåren att förarna inte rapporterar alla incidenter.
”Man blir avtrubbad”, säger Jan-Olov Hammarström, skyddsombud och förare på Roslagsbanan.
Det är verkligen skrämmande men jag har förtåelse för förarna efter att ha kört tunnelbana i drygt sjutton år men slutade för många år sen nu.
Avtrubbad blir man ju när det dagligen sker men också hur tågföretag tar så uselt ansvar och agerar på det som rapporteras.
Minns inte hur många gånger jag anmälde säkerhetsbrister men man varken lyssnade eller åtgärdade.
Ett exempel av många är när c-20 tåget kom och frontrutan kunde tryckas in i farten av lufttrycket och skada oss förare men det tog evigheter innan man överhuvudtaget agerade,vet inte hur det är med frontrutorna idag men det stora problemet är att ledningen sällan sällan lyssnar och agerar medan förarna ska utan fel och brister följa säkerhets föreskrifter till punkt och pricka men hur många gånger blev inte förare avstängda pga brister i både tåg och säkerhetsanordningar men då blundade man och skyllde snabbt på föraren den mänskliga faktorn för säkrheten kunde det ju inte vara fel på.
Samma med Rolsagsbanan där borde dom sänka hastigheterna när risk finns att folk vistas på spårområdet och än bättre se till att bygga in och inte enbart lägga ansvar hos förarna för som förare ledsnar man och blir som Hammarström kallar det avtrubbad,man bryr sig till sist inte och människoliv kan gå till spillo.
Det är så himla dubbelt,förare ska alltid ta sitt ansvar och skyddsombuden lyssnar man inte heller alltid på.Minns jag fick ett uselt svar när jag anmälde undermåliga vagnar då hette det att tåget är bara vårt arbetsredskap inte vår arbetsmiljö
,behöver jag säga att jag exploderade man hade hela tiden något att skylla på och om man nu kallar det arbetsredskap så ska väl dom också fungera säkehetsmässigt.Vår arbetsmiljö ansåg man vara i våra personalutrymmen som om dom skulle vart någe bättre,knappast 
Samma med Rolsagsbanan man lyssnar inte och då tröttnar förarna och istället blundar medan ansvaret för agerande ligger hos ledningen men istället åter igen skyller på förarkåren.
Oj det blev långt det där men så mycket brister dessa tågföretag har så kan jag bara reta upp mig för jag minns så väl hur det var och hur oskyldiga förare blev avstängd bara för att ledningen inte hörde på örat se till att allt fungerar som det ska.

Ja, det är ju helt fel att försöka skjuta över skulden på förarna när det är trafikbolagen och dess företagsledningar som har det egentliga ansvaret.
Visst är det ju så och här tänker jag också på risken för förare att behöva vara med om person under tåg PUT som det kallas.Var med om det många gånger i tunnelbanan och det är minnesbilder som aldrig lämnar ens huvud.
Sen frågar sig ledningen hur det kommer sig att sjukfrånvaron ökat för en person men med såna minnen och bilder blir det naturligt att förare sjukskrivs för dom inte orkar.
Efter min senaste överkörning sjukskrevs jag sen blev valet enkelt att aldrig mer sätta mig bakom spakarna och Rolsagsbanan är ju utsatt på ett helt annat vis eftersom man kan gena över spåren på många håll i tunnelbanan var det mer framförhopp och fyllon som kröp ner i tunnlarna för att göra sina behov.
Det är märkligt jag slutade för över tio är sedan och inget har hänt på den tiden hör jag när gamla kollegor berättar om jobbet,helt otroligt att det ser lika illa ut tio år senare och det verkar vara så på dom flesta tågföretag.
#1 Det är inte rimligt att sätta ned hastigheten för att människor kryper under bommarna ibland. I möjligaste mån bör man bygga planskilda korsningar och inhägna järnvägen. Finns det skyddsanordningar, bör tåg kunna passera i full hastighet. Något jag tycker mig ha märkt på Roslagsbanan är en vilja minimera tiden som bommar är nedfällda. Eftersom halvbommar bara behöver ha börjat gå ned, för att anläggningen ska indikera att vägen är spärrad, kan tåget vara mycket nära, när bommarna har gått ned helt. Det är alltså så med halvbommar, att om de skulle fastna i ett mellanläge och inte gå ned, passerar tåget utan att lokföraren är förvarnad om detta. Å andra sidan fälls plattformsbommarna i tid innan tåget startar. På statens spåranläggningar aktiveras de ofta först när tåget börjar röra sig.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.